
Polisi sebuah parti politik tertentu di Malaysia ialah "Perpaduan dan Hak Asasi Manusia yang sama rata". Doktrin ini membawa maksud plural iaitu semua adalah sama, setiap naluri harus disamakan dan semua berhak ke atas kesamaan dalam semua bidang; antaranya politik, ekonomi, sosial, pendidikan, teknologi serta lain-lain.
Jika dilihat dari segi ideologi, ia sama seperti Singapura yang menyatukan semua elemen di atas di bawah satu pentadbiran dan satu matlamat; ekonomi. Doktrin ini kelihatan serupa dengan fahaman Sosialis di mana semua berhak ke atas semuanya, tiada golongan elitis, pekerja dan golongan miskin melainkan semua sumber kekayaan dihasilkan dan diagihkan sama rata kepada semua warga. Tetapi sistem sosial ini menjengkelkan apabila harta/ekonomi harus dikongsi dengan orang lain. Sudah tentu orang yang kaya tidak suka akan perkara tersebut. Mereka berpenat lelah, tetapi harta mereka diagihkan dengan orang lain. itu naluri dan bukannya ideologi (termasuk di Korea Utara, elit politik membolot semua hasil mahsul negara mereka sedangkan keringat rakyat di perah kononnya untuk semua watan) .
Maka, unsur Kristianisasi dimasukkan agar matlamat Sosialis ini tidak dipandang sempit sebaliknya lebih kepada jagat. Kritianisasi tersebut ialah unsur keadilan. Keadilan dalam dunia Islam ialah dua makna yang berbeza. Sebagai contoh, penjenayah melakukan kesalahan tanpa mengira kaum, jawatan, pangkat, agama dan kekayaan adalah berhak dihukum. Manakala dalam sistem keadilan kedua ialah Pemerintah berhak dalam pertimbangannya mengagihkan sumber kekayaan zakat kepada golongan fakir dan miskin – fakir diutamakan terlebih dahulu berbanding miskin, keluarga terdekat terlebih dahulu (rakyat di kawasan zakat) berbanding rakyat di luar kawasan, kelihatan double standard tetapi Adil – yang dahulu di dahulukan, dan yang kemudian dikemudiankan (di baca Islam – Tertib).
Tetapi dalam Kristian dan sosialis ‘Adil’ ialah semua adalah sama (just), manakala dalam Islam Adil adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya (fair), iaitu pekerja dengan haknya, elit dengan peranan dan tanggungjawabnya serta golongan miskin dan fakir pada kedudukannya. Adil umpama minyak dengan air, sama jernih tetapi ada lapisan nipis yang membezakan mereka. Adil pertama meletakkan sesuatu pada tempatnya, dan adil kedua semua adalah sama kecuali ketakwaan kepada Allah SWT yang berbeza.
Menjadikan semua entiti adalah satu, ia kelihatan amat sosialis seperti pentadbiran Singapura dan China selain Korea Utara. Maka satu parti politik telah menjadikan tema ini sebagai teras iaitu "Keadilan". Ini kerana keadilan kelihatan lebih diterima termasuk oleh orang Melayu/Islam dan kaum-kaum lain.
Inilah masalahnya bila orang Melayu/Islam lupa bahawa keadilan adalah dua justifikasi berbeza. Dan Kristian akan bertukar bentuk dan rupa dalam banyak keadaan untuk menarik seramai boleh umat manusia mempercayai agama dan menganuti fahaman Kristian. Elemen tersebut tadi dengan mudahnya menjejaskan akidah tauhid Muslim walaupun dengan elemen keadilan (just) yang kita harus mempunyai kefahaman dan mendukungnya (tetapi satu lagi elemen keadilan telah dilenyapkan bila kita tidak dapat mendefinisikan keadilan dengan baik).
Maka, keadilan telah disalah tafsirkan dengan semua berhak ke atas semua termasuk rakyat berhak ke atas kerajaan/pemerintah. Kononnya wang awam adalah dari rakyat dan untuk rakyat. Begitu juga dengan cara pemerintahan – kebajikan untuk semua. Sedangkan adalah jelas asnaf-asnaf yang wajib dipatuhi. Ini termasuk bahawa pengutip hasil juga berhak mendapat bahagiannya dalam ekonomi iaitu pemerintah berhak menggunakan sumber awam untuk tujuan yang dimaklumkan kepada awam menerusi belanjawan dan Rancangan Malaysia. Pembelotan serta rasuah dalam wang awam adalah akauntabiliti pemimpin bersama Allah SWT bukannya kita berhak menjatuhkan hukum ke atas mereka.
Oleh itu menurut Islam, pemerintah adalah golongan pentadbir yang membantu rakyat/masyarakat dengan mengkoordinasi semua sumber dan memakmurkan rakyat jelata dengan koordinasi kewangan yang terbaik untuk ummah. Wang awam dibelanjakan dengan berhemah untuk tujuan kebaikan dunia dan akhirat. Pemerintah berhak melakukan apa sahaja demi kesinambungan kebajikan kepada rakyatnya. Jika individu tidak merasainya, maka orang lain berhak merasainya mengikut ketentuan Adil tadi. Maka darjat mereka (pemerintah) lebih tinggi berbanding golongan yang menerima habuan (rakyat) kerana “...... orang yang memberi lebih baik dari orang yang menerima......”. Begitu juga ilmu, orang yang Alim/Berilmu diberikan satu darjat lebih tinggi dari yang biasa (yang kurang ilmunya) kerana mereka mempunyai sumber ilmu yang memakmurkan ummah (“....ilmu yang dimanfaatkan untuk ketakwaan kepada Allah SWT...”).
Maka, parti politik tertentu dengan jelasnya telah berjaya menukarkan konsep adil dengan maksud Hak Asasi Manusia/semua untuk semua dengan makna Islam iaitu Adil dengan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Maka wujudlah anak-anak muda (Melayu/Islam) yang cetek kefahamannya tentang keadilan yang inginkan semuanya dikongsi sama rata, sama rasa, manakala satu lagi konsep keadilan telah dilenyapkan iaitu meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Mereka lupa bahawa ada sesetengah perkara kita tidak berhak mencampuri atau mengambil tahu dan ada sebahagiannya kita berhak untuk mengambil tahu dan mencampurinya (hukum Fardu Kifayah). Maka, disebut hak asasi manusia, umat Melayu/Islam akan berkata :Aku juga mahu dan boleh (itu dan ini...”) sedangkan mereka lupa bahawa hak dan batas yang telah Allah SWT gariskan antara satu sama lain. Allah SWT menjadikan manusia dalam pelbagai bentuk, rupa, saiz serta warna kulit yang berbeza untuk saling kenal mengenali. Perbezaan ini termasuklah pemikiran, ilmu, kedudukan, pangkat dan jawatan yang berbeza untuk masing-masing lengkap-melengkapi serta untuk saling kenal mengenali antara satu dengan yang lain. Perbezaan ini melengkapkan kehidupan umat manusia sebagai khalifah untuk melakukan yang terbaik dalam keabdiannya kepada Allah, Rasul dan manusia... (di baca Hamblum minallah dan hamblum minal-nas)
Kristianisasi telah berjaya memainkan retorik politik untuk sesebuah parti politik di negara ini untuk mendapatkan kuasa pemerintahan dengan idea tersebut. Mereka telah berjaya menggunakan konsep perhubungan awam yang baik iaitu dengan “Propaganda” - ialah kaedah bagaimana ajaran Kristian boleh disebarkan kepada semua orang lain dengan slogan (di baca “Adil” dan “hak asasi manusia”).
Jika dilihat nota Prof. Datuk Hamdan Adnan: Propaganda ialah menyuntik (12 elemen perhubungan awam antaranya, slogan, label, bandwitch, word-wagon, dan lain-lain...) idea ke atas penyebaran Kristian kepada semua tanpa mengira geografi, ras dan biologi seseorang sejak tahun 1641 di Itali). Kaedah perhubungan awam ini digunakan dengan semaksimum yang boleh untuk menyesatkan umat Melayu/Islam di seluruh dunia dengan keabdiannya kepada gereja. Dan di Malaysia dewasa kini mereka telah berjaya.
Maka, program brain-wash ke atas umat Islam (terutama golongan muda) di Malaysia telah berjaya menakluki ideologi Kristinasi dan Sosialis dalam sistem psikografi politik di Malaysia. Parti tersebut telah berjaya dengan konsep perhubungan awamnya. Dan mudah-mudahan kita tidak terjejas dengan permainan perhubungan awam yang hebat ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas maklum balas anda.