MENGAPA KELANTAN
MENDAPAT LEBIH??
Pada
Januari 20, 2013 satu lembaran baru telah dipahatkan di bumi Cik Siti Wan
Kembang apabila YAB Perdana Menteri Malaysia mengumumkan akan membina beberapa
prasarana dan fasiliti kemudahan awam untuk rakyat negeri tersebut.
Hal
itu tidak sahaja menggembirakan beberapa kerat anak jati, bahkan warganya
secara amnya bersetuju sekiranya mereka memilih Parti Persekutuan untuk
dibangunkan segala kehendak yang diidamkan mereka selama ini khususnya bekalan
air bersih untuk melakukan perkara-perkara asas seperti minum, mandi dan
berwuduk bagi menunaikan solat yang wajib.
Deklarasi
ini antara lain menjanjikan membina Masjid Negeri yang baru (dengan persetujuan
Al-Sultan Kelantan) bernilai RM50juta, stadium baru, pembinaan rumah kos rendah
sehingga 3,000 unit, Kampus Bandar Universiti Teknologi MARA (UiTM),
pengangkutan awam yang selesa (RapidKB) dan pemberian royalti atau ihsan wang
minyak (setelah dipersetujui oleh Jawatankuasa Khas yang masih bersidang).
Perkara
ini terus menggamit pandangan penduduk di negeri-negeri lainnya seperti Sabah, Sarawak,
Terengganu dan di negeri Perdana Menteri sendiri iaitu Pahang. Membangunkan sebuah negara dengan kemudahan
yang lengkap amat diimpikan setiap warga bahkan mereka amat
mengalu-alukannya. Sedangkan beberapa pemimpin
parti bukan kerajaan sering menempelak rancangan ini yang kononnya membazir
serta digelar dengan projek mega yang kroni dan salah guna kuasa.
Hal
ini bukanlah satu unjuran yang kita mahukan secara mutlak. Membangunkan negeri-negeri di Semenanjung
bukanlah satu tugas semalaman.
Pendapatan Negara adalah terhad dan wang yang ada juga tidak mencukupi
hanya untuk membangunkan fasiliti -fasiliti tersebut tanpa memikirkan beberapa perkara
pokok dalam negara lainnya seperti subsidi, kesihatan, simpanan dan hutang luar
negeri selain kos-kos tidak terjangkau dalam tahun kewangan negara.
Sabah dan Sarawak
Sabah
dan Sarawak juga menuntut perkara yang serupa kononnya negeri itu masih
tertinggal dalam arus kemodenan sedangkan untuk membangunkan Sabah dan Sarawak itu
sendiri memerlukan dua kali masa membangunkan Semenanjung. Ini kerana saiz kedua-kedua negeri tersebut
berkeluasan hampir satu bahkan lebih besar dari Semenanjung Tanah Melayu. Waima, negeri-negeri Semenanjung ini sudah
tentu dibangunkan lebih awal sebelum kemerdekaan oleh sang penjajah terutama di
Pantai Barat seperti Perak, Selangor, Pulau Pinang dan Melaka. Negeri-negeri lain seperti Negeri Sembilan dan
Johor pula merupakan negeri yang tidak dikuasai secara langsung oleh sang
penjajah ini bersama Pahang dan Terengganu menyebabkan ia tidak dibangunkan
sepesat negeri lainnya.
Berbanding
di Sabah dan Sarawak, negeri-negeri tersebut merupakan negeri yang besar serta
mempunyai keluasan berganda. Hal ini
turut meliputi ekoran sejarah bahawa Raja Brooke hanya memajukan Kuching
sebagai pusat tumpuan berbanding kawasan-kawasan pedalaman. Di Miri, Sibu dan Limbang pula mendapat
rahmat dengan kemajuan petrokimia di lokasi berkenaan. Manakala Sabah, Jeselton atau Kota Kinabalu
sahaja yang dibangunkan mengikut sejarahnya sebagai pusat ekonomi sebelum
menyertai Persekutuan.
Oleh
itu, membangunkan kedua-dua negeri ini bukanlah semudah sekelip mata atau
melalui kata-kata ajaib melainkan kerja keras dan sejumlah wang yang besar juga
diperlukan. Ditambah lagi dengan
kependudukan yang bertaburan serta tidak sekata – ia amat menyukarkan terutama
perhubungan, air dan elektrik serta hal-hal sosial lainnya. Di kawasan pedalaman, adalah mustahil untuk
menarik kabel dan talian air beribu-ribu kilometer di dalam hutan untuk
menyambungkan dengan fasiliti utama di bandar.
Adalah
lebih baik dimajukan stesen jana kuasa suria dan sambungan air terawat yang
lebih domestik untuk mengatasinya dan ini sedang dan terus dilakukan sehingga
jam ini. Perhubungan jalan raya pula
lebih menjurus kepada bandar terdekat serta wahana pengangkutan terbaik bagi
mengatasinya. Apalah guna membelanjakan
ribuan bahkan jutaan ringgit mengaspal jalan sedangkan ia hanya digunakan
beberapa kali seminggu dan kos diesel yang tidak efektif? Oleh itu, membangunkan Sabah dan Sarawak tetaplah
menjadi satu isu yang memerlukan masa untuk menilainya. Ketabahan dan kesabaran rakyat di dua wilayah
besar ini amatlah diharapkan agar sirna itu akhirnya akan tiba jua.
Bagaimana
pula dengan sekatan pembangunan dan senarai negeri di kedua-dua negeri gabungan
Persekutuan tersebut? Hal ini amat
berbeza di Semenanjung. Di Sarawak misalnya,
sekatan kerakyatan, izin migrasi yang ketat serta pemilikan tanah yang terbatas
amatlah ketat dan menyukarkan pelaburan asing langsung ke negeri terbabit. Membangunkan sebuah bangunan memerlukan
keizinan dari pemilik tanah adat yang amat kukuh terpelihara undang-undang
untuk tinggalan anak cucu penduduk di negeri terbabit. Sedangkan di Tanah Melayu, penduduk Sabah dan
Sarawak tetaplah kekal boleh memiliki tanah tetapi warga Semenanjung ditegah
dari memiliki tanah di sana melainkan atas sebab perundangan yang khas lagi
ketat.
Ini
juga sudah cukup untuk menyekat aliran pelaburan asing ke negeri tersebut
kerana keutuhan perlembagaan yang menjamin hak-hak penduduk negeri
terbabit. Inilah keistimewaan Sabah dan Sarawak
yang ingin mengekalkan status tanah-tanah dan warisan legasi mereka. Oleh itu, hak penduduk Sabah dan Sarawak ini
hendaklah dipelihara agar akhirnya pembangunan tidak menggadai hak dan jati
diri mereka di kemudian hari kelak.
Tanggungjawab Nasional?
Berbalik
kepada Kelantan yang menyatakan bahawa menjadi tanggungjawab membangunkan
negeri itu di bawah pimpinan Pusat bukanlah satu autoriti mutlak. Ini memandangkan Kelantan telah memilih
pentadbir yang tidak sealiran dengan pemikiran dan pendapat Persekutuan. Hal ini bolehlah dibahagikan kepada dua iaitu
hak dan peranan pentadbir negeri serta peranan dan tanggungjawab
Persekutuan. Memilih parti bukan
pemerintah utama Persekutuan sebagai pentadbir negeri meninggalkan satu ruangan
vakum yang besar antara dua kuasa tadi.
Pertama
dari segi lapangan politik bahawa menjadi tugas dan peranan sang pentadbir
negeri memajukan negeri sendiri kerana mereka telah diberikan satu amanah oleh
rakyat tempatan untuk memajukan negeri tersebut. Dan kerana ideologi dan manifestonya, menjadi
tugas mereka pula menjalankan tanggungjawab itu mengikut hak dan peranan yang
mereka inginkan sesuai dengan kehendak rakyat negeri terbabit memilih mereka
sebagai pentadbirnya.
Manakala
dalam hal ehwal yang digariskan di bawah Peranan Persekutuan (Jadual Kesembilan
Persekutuan – Perkara I Persekutuan), menjadi tanggungjawab Persekutuan
mendirikan sebahagian peranannya mengikut garis panduan seperti Hospital,
Pendidikan, dan lain-lain khidmat di bawah jadual terbabit dan negeri juga
tertakluk dengan senaraian negeri masing-masing. Hal ini membolehkan Kerajaan Negeri
menggunakan segala hasil negeri untuk memajukan negeri masing-masing mengikut
acuan dan manifesto yang telah dimajukan kepada rakyat untuk dilaksanakan. Bukan semua cukai rakyat negeri di hantar ke
Persekutuan melainkan kepada negeri itu sendiri. Sedang ia tidak selari dengan kehendak
manifesto Kerajaan di Persekutuan, bahawa hal negeri hendaklah dimajukan oleh
negeri itu sendiri dan sebarang campur tangan Persekutuan ke atas negeri
hendaklah terbatas kepada perkara yang difikirkan tidak menyalahi perundangan
tertulis.
Tetapi
Kerajaan Persekutuan tidak juga membutakan mata dan memekakkan telinga
mendengar keluh kesah rakyatnya termasuk di negeri. Pada tahun 1998, Kerajaan Persekutuan telah
memberikan bantuan sebanyak RM600juta kepada Kelantan untuk memajukan migrasi
air di negeri tersebut dan sehingga kini, wang tersebut telah
dibelanjakan. Namun masalahnya masih
tetap dihadapi oleh warga penduduk di sana.
Sedangkan memajukan air adalah tugas dan fasiliti negeri yang
bertanggungjawab sesuai dengannya dan sebelum tahun 2006 untuk memuktamadkan
perbekalan air antara Persekutuan dan Negeri.
Perbezaan Senarai Negeri
dan Persekutuan
Oleh
itu, Kerajaan Negeri di sanalah yang mengutip sebanyak boleh hasil menerusi
Senarai Negeri melalui tanah dan galian serta pembalakan masih tetap tidak
berupaya membangunkan negerinya.
Berbeza
dengan negeri Melaka yang bersaiz kecil serta tidak mempunyai hasil tanah dan
galian terutama balak yang banyak telah menunjukkan satu kelakonan ekonomi yang
agak menakjubkan. Kerajaan Negeri Melaka
telah berjaya mengatasi masalah air lewat tahun 80an dengan mengintegrasikan
semua masalahnya kepada Syarikat Air Melaka.
Selain itu, pembangunan dan hasil di antara negeri tersebut juga
berbeza. Di Melaka kadar pertumbuhan
ekonomi negeri tersebut sehingga 19.43% sedangkan di Kelantan yang mempunyai
saiz yang berganda dari negeri tersebut hanya mampu menyumbang 12.45%.
Kelantan
juga merupakan negeri yang terhampir dengan garis sempadan negara yang
seharusnya mengutip cukai kastam yang lebih baik dari negeri lain kecuali Johor
tetapi Melaka berjaya mengatasi kutipan tersebut sehingga RM1.60billion pada
tahun 2010 sedangkan Kelantan hanya RM37.3juta sahaja. Kadar pengangguran sehingga suku ketiga tahun
2010 menunjukkan Kelantan mempunyai 3.2% kadar pengangguran sedangkan Melaka hanya
0.8% sahaja dan pendapatan bulanan isi rumah di Melaka ialah RM4,184.00
berbanding di Kelantan hanya RM2,536.00.
Hal
ini diketemukan bukanlah membuat satu perbandingan langsung tetapi cara
penakatan untuk melihat kebijakan pembangunan ekonomi sesebuah negeri. Jika di Melaka yang tidak mempunyai hasil
alam yang baik, setidak-tidaknya negeri terbabit telah mengubah landskap negeri
tersebut menjadi sebuah negeri pelancongan utama di Semenanjung Tanah Melayu.
Pembangunan
infrastruktur dan visi pemimpinnya jelas melangkaui fikiran apabila membina dan
terus memajukan industri tersebut.
Anak-anak Melaka digalakkan berniaga dan membayar cukai kepada kerajaan
negeri sedangkan kerajaan negeri haruslah mencari pelancong untuk menziarahi Melaka
dan membeli produk tempatan.
Premis-premis
sewaan dibangunkan dan di jaga dengan serapi yang boleh agar mencapai kehendak
pelancongan. Hospital dan Hotel
dibangunkan sebaik-baiknya untuk memastikan rawatan pelancongan juga dapat
menjana pertumbuhan ekonomi negeri.
Setiap warga negeri disarankan menyambung pelajaran terutama di
institusi negeri seperti Kolej Islam Melaka, Kolej Yayasan Melaka dan
sebagainya untuk menyediakan tenaga kerja yang mencukupi. UiTM yang merupakan sebuah universiti
memajukan bumiputera turut dikejarnya setelah digugurkan dari projek Selangor untuk
didirikan di Melaka. Dan akhirnya rakyat
negeri ini tidak akan berhijrah secara besar-besaran ke tempat lain dan membuat
kehidupan di negeri sendiri tanpa menyusahkan kepimpinan negeri lain.
Memajukan Alam
Persekutuan
Bukanlah
tanggungjawab beban dipikul oleh Persekutuan untuk memajukan ke semua negeri
yang ada dalamnya. Mengagihkan sumber
yang terhad adalah satu jawapan dalam ekonomi secara umum. Menghasilkan pendapatan dan mengagihkannya
mengikut keutamaan adalah lebih bijaksana dan membelanjakan pada yang perlu
turut memainkan peranan yang utama.
Jika
diberikan satu pendekatan logik, siapakah yang akan mendapat gaji yang lebih
banyak? Sudah tentu pencetak wang yang
banyak akan menerimanya iaitu penerima pelaburan tertinggi. Memberikan keuntungan kepada syarikat
membolehkan seseorang itu diganjarkan dengan bonus selain gaji sedia ada. Adakah kita merasa iri melihat mereka yang
tidak produktif menerima gaji dan bonus yang lebih banyak dari kita? Sedangkan kita telah mencetak wang yang
banyak. Apakah hasil pendapatan menurut
istilah Melayu “gaji buta” yang banyak itu adil kepada pekerja lain? Sudah tentu tidak, masing-masing akan
mempunyai alasannya sendiri. Begitu
jugalah dengan Pahang, Negeri Sembilan, Kedah, Sabah dan Sarawak sedangkan
semua faktor di atas dikesampingkan untuk menerima hasil yang banyak dan terus
berebut untuk itu tanpa rasional.
Memajukan Alam
Persekutuan II
Berbanding
negeri yang menerima royalti minyak yang tinggi seperti Terengganu misalnya,
wang yang diterima dari Persekutuan sebagai pampasan atas minyak di luar pesisir
misalnya memberikan satu nilai tambah.
Cuma menyediakan modal insan yang terlatih dan cukup merupakan perkara
yang paling penting pada pandangan pemimpinnya, maka melahirkan mahasiswa yang
elit serta budaya ilmu yang tinggi menjadi matlamat Terengganu.
Prasarana
sekolah dan tenaga modal insannya dibangunkan dengan bersungguh-sungguh. Saban tahun Terengganu mempelopori keunggulan
menghasilkan pelajar-pelajar terbaik dalam pelbagai disiplin – dari sekolah
agama mahupun sekular. Pelajar Terengganu
mempunyai pilihan, mereka bebas memasuki mana-mana universiti dan kolej dalam
dan luar negara serta mendapat biasiswa terbaik dalam negerinya hasil pampasan
royalti tersebut. Mereka dapat menikmati
persekolahan yang selesa serta menjadi negeri mempunyai murid teramai yang
hafaz Al-Quran berkat dedikasi para pemerintah negerinya. Itulah yang lebih dimajukan berbanding
prasarana fizikal lain seperti di Pulau Pinang dan Selangor.
Di
Selangor dan Pulau Pinang, selain menjadi nadi tumpuan asing, negeri-negeri ini
mengamalkan polisi pembangunan yang berbeza.
Kebersamaan mereka mengaut keuntungan atas industri perkilangan dan
pembuatan melonjakkan negeri ini sejak merdeka lagi. Jika sebelum ini Pulau Pinang dikenali dengan
nama Prince of Wales Island cukup
melambangkan pengaruh besar penjajah ke atas ekonomi negeri.
Selangor
juga tidak kurang hebat apabila Kerajaan Persekutuan memilih wilayah-wilayahnya
dibangunkan sebagai ibu negara dan wilayah khas pentadbiran Kerajaan
Persekutuan. Limpahan dari pembangunan
ini dirasai oleh penduduk di pinggir-pinggir wilayah serta beberapa projek
berprestasi tinggi dijalankan di negeri terbabit akibat limpahan dan saiz Wilayah
Persekutuan yang terhad. Oleh itu, Selangor
menjadi destinasi pelaburan perkilangan dan pembuatan yang agak baik setanding
legasi Pulau Pinang.
Tidak
cukup dengan itu sahaja, kesemua ketua negeri haruslah mempunyai penakatan
dalam menguruskan ekonomi yang baik sebelum sesuka hati menukar aliran fikiran
dalam membuat keputusan. Seperti
dikatakan awalnya, jika mewarisi kerajaan yang lemah maka menjadi tugas dan
peranan kerajaan yang baru pula untuk membetulkannya. Jika Melaka sebelum ini gagal maju sebagai
hub perkilangan, kini ia menakat sebagai zon pelancongan terbaik Malaysia bahkan
sesetengah lokasi menjadi nadi kehidupan pelancong asing yang mencetak ribuan
ringgit sejam.
Di
Kelantan juga begitu, perkara-perkara asas terutama kebajikan dalam menunaikan
solat amatlah penting, mengambil wuduk dengan air yang mutlak adalah tugas sang
pemerintah untuk melunaskan kehendak asas rakyatnya. Di Terengganu, pendidikan menjadi nadi kehidupan
kerajaannya bahkan di Pahang, nilai-nilai warisan, kehijauan pelancongan
menjadi pilihannya. Kerana setiap pembangunan itu akan mengorbankan beberapa nilai
kehidupan dan budaya yang amat ketara dan oleh itu ia amatlah dijaga rapi
oleh sang pemerintah masing-masing. Sehubungan
dengan itu, pemerintah mempunyai pilihan untuk memelihara atau menggantikannya
mengikut pilihan kita selaku pengundi.
Kerana
hampirnya kita kepada kufur sekiranya kita miskin harta dan jiwa (moral). Dan kerana itulah bukan semua peranan
Kerajaan Persekutuan untuk memajukan negeri lain-lain sesuka hati melainkan
atas izin sang Pemerintah negeri (Berkerajaan dan Bersultan) serta seiring
dengan hasrat rakyatnya. Tugas
Persekutuan bukanlah membezakan tetapi sekatan dan halangan beberapa faktor
hendaklah diambil kira dan tidak semberono dan akhirnya menyusahkan Kerajaan
Negeri waima rakyatnya juga terkesan.
Kita
adalah subjek raja dan Kerajaan Persekutuan adalah subjek umum yang terlerai
dengan putusnya perjanjian bersekutu.
Maka peliharalah “Persekutuan” kerana ia akan menambahkan mutu dalam kehidupan,
dan jika ia terlerai maka tidak ada apa-apa yang boleh diraikan kerana ia
menyusut menjadi buih-buih di laut sahaja dan dilipat sejarah seperti Melaka yang
meninggalkan Selatnya di peta muka bumi sedang Sultan dan Rakyatnya hilang di entah
ke mana.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas maklum balas anda.