Rabu, 23 April 2014

Hukum Hudud di Malaysia : Suatu Kepastian?

Hukum Hudud Malaysia

Tanggal 21 Oktober 2013 yang lalu, pemerintah Negara Brunei Darussalam telah memutuskan untuk melaksanakan hukum-hukum perundangan negara dengan cara syariah Islam iaitu Hudud, Qisas dan Takzir sesuai dengan Al-Quran dan Hadith.  Dengan pengumuman itu, dijangkakan pada April 2014, Brunei akan melaksanakan hukuman-hukuman ke atas kesalahan jenayah, sivil, dan lain-lain undang-undang tort dengan melalui perundangan Islam. 

Islam menerapkan konsep keadilan secara adil (bukan fair iaitu setara tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya dengan betul dan benar), berbentuk pencegahan dan juga hukuman punitif (hukum yang wajar).  Dengan ketiga-tiga elemen ini, hukuman hukuman secara Islam adalah lebih bersifat ‘menjeran’ atau memastikan wujudnya rasa ‘gerun’, ‘takut untuk membuat jenayah’ dan juga satu bentuk kepastian mutlak agar tidak melibatkan diri dengan jenayah-jenayah dan kerosakan kepada manusia bagi menjamin kesejahteraan umat Islam dan bangsa-bangsa lain yang bukan beragama Islam dalam masyarakat, nyawa, akal fikiran dan harga benda,. 
 
Pesalah hudud di sebat di khalayak ramai di Banda Acheh - Daerah Istimewa Acheh, Indonesia
Di Malaysia, undang-undang Hudud ini sangat ditekankan oleh Parti Islam Malaysia (PAS) bagi menggantikan undang-undang sedia ada yang dipanggil sekular -  diwarisi daripada British dan undang-undang sosial yang diwujudkan sejak zaman Kesultanan Melaka lagi.  Undang-undang ini memakai roh “common law” iaitu undang-undang teras berdasarkan nilai hidup, falsafah dan budaya masyarakat British bernegara semasa pemerintahan beraja di England pada kurun ke-14 yang lalu.  Undnag-undang ini kebanyakannya tidak bertulis tetapi menjadi garis panduan sosial dalam bermasyarakat dan membendung mereka terjebak dengan kesusilaan yang tidak pantas dilihat di dalam masyarakat.  Undang-undang budaya juga telah mengalir dalam diri masyarakat Melayu termasuk menerusi Islam sebagai pegangan akidah mereka sejak zaman bahari lagi – zaman Kesultanan Melayu Melaka. 

Tetapi Islam tidak diserapkan dengan baik semasa Portugis merampas Melaka daripada Sultan Mahmud sekitar tahun 1511 di Melaka dahulu.  Belanda dan Inggeris juga tidak mengambil undang-undang Islam Melaka secara total dalam mengurus dan mentadbir Melaka kerana ia menjadi tugas Penghulu dan ketua-ketua Masyarakat yang menjaganya terutama ehwal budaya dan adat resam Melayu Islam untuk bermasyarakat.  Manakala undang-undang sekular Barat diperkenalkan British secara bertahap di Tanah Melayu bagi mengurangi kejadian jenayah dan kesalahan lain mengikut pertimbangan mereka yang menyamakan negara ini adalah di bawah kekuasaan undang-undang Ratu England.  Akhirnya, semua perundangan di tangan Penghulu dan Ketua Masyarakat ini diambil alih oleh Majistret dan pentadbir-pentadbir perundangan oleh British.  Lenyaplah undang-undang Islam Melaka (juga undang-undang Perak dan Kedah yang mengamalkan undang-undang Budaya/Islam) di Tanah Melayu. 

Konsep perundangan Islam sangat jelas iaitu mencegah dan mengelakkan dari berlaku pelanggaran sosial serta menghukum dengan keras agar menjadi peringatan bahawa perbuatan jenayah tidak akan berlaku lagi selain terdapat beberapa perkara dalam menjatuhkan hukumannya. 

“Maka Kami jadikan apa yang berlaku itu sebagai suatu hukuman pencegah bagi orang-orang yang ada pada masa itu dan orang-orang yang datang kemudian, dan suatu pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa”.  (Al-Baqarah 2:66)

“Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”  (Al-Maaidah 5:38)


Jelaslah bahawa Islam itu menangani isu adalah secara tuntas dan tidak bertangguh-tangguh selain memastikan masalah masyarakat dapat di atasi dengan sebaik-baiknya tanpa ulangan.  Islam juga menegah kepada pembelaan kepada mereka yang benar-benar salah kerana adalah lebih berintegriti bagi setiap pesalah mengakui kesalahannya dan memohon keampunan Allah SWT dan kepada mangsa kerana akhirnya pelaku-pelaku jenayah ini akan sedar kesalahannya.  Bagi yang membela mereka yang bersalah, sebenarnya akan melakukan pengkhianatan kepada masyarakat di mana penjenayah ini tidak akan berasa bersalah bahkan mengulanginya lagi di masa hadapan dan akhirnya kebijaksanaan menipu ini akan menimbulkan kejanggalan sosial dalam hidup rukun bermasyarakat. 

“Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.”  (An-Nisaa' 4:105)

Dalam pada itu, sebagai mentaati seruan Islam yang menggalakkan kehidupan yang penuh rukun dan aman, Islam menekankan konsep adil dalam melaksanakan hukuman.  Beberapa ayat kelihatan sangat keras bunyinya iaitu memotong tangan bagi pelaku pencurian atau rompakan (mengambil hak orang lain tanpa kebenaran).  Tetapi darjah kesalahan itu boleh diukur dengan tahap jenayah yang dilakukan; sama ada memadai dengan membayar ganti rugi atau didenda dengan jumlah wang tertentu.  Bagi kesalahan yang sebenar-benarnya serius, memotong tangan adalah hukuman bagi mengingatkan sang pelaku bahawa di dunia ini hukuman itu adalah setimpal, tetapi diakhirat jika mereka masih ingkar untuk memohon keampunan Allah, maka adalah lebih berat lagi hukuman yang bakal dikenakan. 

“Segala hukum yang tersebut adalah batas-batas (Syariat) Allah. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar.” (An-Nisaa' 4:13)

“Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).” (Al-Baqarah 2:152)

Menjatuhkan hukuman kepada pesalah juga bukanlah satu tugas semudah menghukum seperti zaman dahulu kala yang kekurangan teknologi.  Di zaman yang serba moden ini, menggunakan ujian DNA, kamera litar tertutup serta apa-apa elemen yang sahih serta relevan dalam menentukan kaedah penilaian masih boleh diambil kira.  Selain mencari empat orang saksi yang mukmin (yang benar-benar takut kepada Allah dalam memberikan penilaian kepada seseorang yang lain serta menjalankan kerukunan sebagai Muslim yang sempurna), teknologi serta mana-mana penggunaan peralatan modern tidak pernah menyekat Islam dalam membuat satu penilaian.  Jika tidak adanya peralatan ini maka ia akan menjejaskan dakwaan, maka itu telah berlaku ketidakadilan kepada mangsa dan juga si pelaku atau yang dituduh.  Oleh itu, Islam sentiasa memicu mana-mana teknologi dan sains dalam membentuk sesuatu perkara.  Sesuailah dengan kalimatNya seperti berikut:- 

“Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu hukum-hukumnya supaya kamu memahaminya.”  (Al-Baqarah 2:242)

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.”  (An-Nisaa' 4:58)

Masalah Hudud Malaysia

Cuma di Malaysia ini terdapat beberapa perkara yang pada pandangan mata kasar tidak secocok untuk dilaksanakan dalam masa yang singkat dan tanpa fahaman agama yang jitu dan jelas.  Sebagai contoh, jika di zaman pemerintahan Islam sama ada oleh Rasulullah SAW atau Sahabat (Khalifah Al-Rasyidin) mahupun khalifah-khalifah Islam yang lain sebagai Ketua, semua undang-undang ini dikenakan kepada sesiapa jua termasuk kepada yang bukan Islam.  Ini kerana yang bukan Islam itu bersetuju untuk dinaungi oleh Pemerintah Islam (Ulil Amr) yang mentadbir negara.  Oleh itu ia juga adalah perkara (subjek) kepada pemerintah tersebut.  Manakala pada zaman Malaysia modern ini, kededua Islam dan bukan Islam boleh memerintah negara ini dan masing-masing berhak untuk melihat sesuatu pelindungan itu antara dengan yang lain (saling berpaut – Majoriti Islam di Malaysia hanya 56% sahaja). 

Jika umat Islam di Malaysia dikenakan hukuman Syariah misalnya, apakah yang bukan Islam tidak wajar dikenakan hukuman yang sama? Sedangkan dalam melaksanakan hukum itu hendaklah berlaku adil dan saksama, iaitu terpakai juga kepada bukan Islam yang dinaungi oleh Kerajaan Islam.  Jika tidak, umat Islam akan melihat ini sebagai suatu ‘penganiayaan’ khususnya kepada pesalah yang boleh mempertikaikan jenis hukuman yang berbeza.  Tun Dr. Mahathir dikecam kerana perkara pokok ini bahawa beliau mengandaikan banyak umat Islam akan kudung tangannya (umat Melayu/Islam di Malaysia ramai yang terlibat jenayah) jika mencuri sedangkan bukan Islam pula hanya dihukum penjara sahaja dan akan bebas dalam beberapa ketika.  Oleh itu, seharusnya, pada pandangan Dr. Mahathir menghukum potong tangan juga kepada bukan Islam (kerana hukuman kenalah tuntas dan tunggal bukannya dwi-standard).  Barulah Islam membuktikan keadilannya iaitu menegakkan keadilan sosial yang seimbang, hukuman tunggal bagi jenayah sama.  Jika tidak, umat Islam sendiri akan mempertikaikan keadilan undang-undang Islam tersebut dan membawa mudarat kepada umat termasuk dari segi akidah. 

Dalam konteks Malaysia kini, tidak kelihatan bukan Islam meminta mereka dinaungi tetapi melihat mereka juga sebagai satu entiti yang sama seperti Muslim yang lain.  Oleh itu, kejelasan di sini harus ditengakkan, jika tidak ia pasti mengundang satu campur tangan asing dalam menghuraikan kejelasan Islam di sini khususnya dari puak penentang.  Jika bukan Islam di Malaysia mengikuti ajaran samawi iaitu mempercayai Tuhan Yang Satu, maka ia tidak menjadi satu bebanan kerana dalam agama Yahudi juga undang-undang tuhan dinamakan Halakha atau 613 Mitzvot kelihatan serupa dengan Islam. 

“Dan kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Al-Maaidah 5:45)

Oleh itu, perkara asas dan pokok perbincangan hukum Allah ini bukanlah satu polemik dan tidak wajar dikaji-kaji tetapi kaedah atau method yang manakah lebih sesuai untuk dilaksanakan? Bagi hukum-hukum Qisas dan Hudud ia perlu diberikan beberapa perhatian khusus manakala bagi undang-undang Takzir, elemen-elemen ini boleh dipertimbangkan mengikut kemash’alatan umah yang rukun dan bersatu-padu dalam menggubalnya.  Tidak wajar mempertikaikan hukum-hukum yang telah diperintahkan oleh Allah SWT cuma di dalam konteks Malaysia yang bernegara nasionalistik dan perkauman (agama), hal ini perlu dilihat dengan sebaik-baiknya kerana ia berbeza dengan konteks pemerintahan Islam sebelum ini yang lebih fokus – konsep menaungi. 

Tanah Yang Dijanjikan (Erezt Yisrael) bagi penganut Yahudi adalah tanah hak milik bangsa itu yang akan mewajibkan semua bangsa Yahudi untuk patuh kepada undang-undang Israel kuno tersebut serta beberapa peraturan-peraturan tambahan lainnya mengikut keadaan zaman semasa.  Mereka giat memastikan tanah tersebut menjadi milik mereka agar mereka dapat melaksanakan semua hukum-hukum Taurat dan perkara yang dibangkitkan oleh Tuhan kepada mereka untuk dilaksanakan.  Jika mereka berada diluar atau dalam komuniti mereka di tanah yang lain (diaspora), kemungkinan hal itu tidak boleh berlaku kerana perbezaan kepercayaan serta pemerintah yang bukan dari kalangan mereka sendiri yang mengerti dan boleh menaungi bangsa lain-lainnya.  Maka sebab itulah, bangsa Yahudi berkeras mahukan tanah tersebut agar perintah-perintah agama ini boleh dilaksanakan pada pandangan mereka serta terbentuknya Kerajaan Tuhan di bumi ini. 

Bagi Masyarakat Kristian dan Islam pula, Allah melonggarkan hukum-hukumNya dengan membenarkan ia dilaksanakan oleh pemerintah yang menguasai pemerintahan atau kerajaan tertentu kerana Islam menaungi bangsa-bangsa lain yang terdiri dari kafir Harbi.  Di zaman pemerintahan Islam di Timur Tengah juga tidak timbul perkara-perkara ini kerana majoriti yang diperintah adalah kaum muslimin selain bangsa-bangsa lain adalah meminta naungan pemerintahan Islam ketika itu dan kini.  Di Arab Saudi yang masih kekal menggunakan sistem ini juga tidak menghadapi banyak masalah bahkan ia turut dikenakan kepada pekerja-pekerja bukan Islam yang bertugas di sana tanpa belah bahagi.  Bagaimana jika jenayah zina atau rogol antara bukan agama yang sama?  Apakah kaedah yang wajar dalam melaksanakan hukum yang secara total mencegah yang ampuh ini?  Maka, kritisme-kritisme inilah yang melontarkan pemikiran untuk melihatnya dengan wajar. 

“Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa”.  (Al-Baqarah 2:179)

Oleh itu, dalam menunjangi isu ini, kefahaman dan kaedah yang dirancangkan oleh PAS sebelum membentangkan Rang Undang-Undang Peribadi yang dicadangkan pada akhir 2014 hendaklah menyeluruh serta memasuki semua elemen-elemen sehingga ke peringkat yang paling halus termasuk dalam pelantikan Hakim dan Qadi serta memetakan peranan mahkamah dan perundangan berciri ketuhanan dan global ini.  Jika terdapat tentangan, kempen memberikan makna dan kefahaman yang meluas hendaklah dilaksanakan agar umat Islam tidak menjadi munafik bahkan kufur kerana melihat hukum ini seakan menindas mereka sendiri dengan berpegang kalimah Tauhid.

“Tidakkah engkau mengetahui bahawa Allah menguasai pemerintahan langit dan bumi? Ia menyeksakan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum SyariatNya), dan mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum SyariatNya). Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”  (Al-Maaidah 5:40)

Allahu’Alam 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.