Jumaat, 1 Ogos 2014

Kesesakan Lalu Lintas Berpunca Dari Sikap Pemandu

Kesesakan lalu lintas berpunca dari sikap pemandu

Perjalanan pulang ke desa terutama pada cuti panjang dan hujung minggu menjadi budaya masyarakat Malaysia yang bekerja di bandar.  Ditambah dengan sambutan hari raya yang disambut setahun sekali, menambahkan lagi pergerakan warga pulang ke desa menyambut lebaran dengan berkumpul bersama sanak saudara.  Kepulangan dengan jumlah kenderaan yang banyak dengan waktu yang hampir serentak pasti menimbulkan keadaan lalu lintas yang tidak mulus – sesak.

Walau dinasihatkan dengan pesanan-pesanan khidmat awam agar memandu dengan berhemah dan mengawasi sikap toleransi semasa memandu, namun ibarat mencurah air ke daun keladi.  Pada yang tua mahupun yang muda, sikap tidak mengaku kalah, mementingkan diri sendiri tetap membinasakan tak kira siapa.  Masalah sikap pemandu Malaysia ini diburukkan pula dengan sistem penguatkuasaan yang tidak tegas semakin menambahkan kesesakan sedia ada. 


Sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Melaka melalui sistem lebuh raya yang lurus dan bersistematik ini amatlah mengujakan kepada para pemandu.  Oleh kerana terlalu banyak kenderaan yang bergerak pada satu-satu masa dan sikap pemandu yang memandu mengikut “mood” masing-masing menyebabkan lalu lintas ini sukar di ramal.  Ada yang memandu dengan kelajuan maksimum sehingga had yang dibenarkan, ada juga yang memandu seolah-olah menikmati perjalanan di pinggir pantai.  Paling memburukkan lagi keadaan ialah sikap pemandu yang memotong kiri ke kanan, bahkan sehingga menggunakan lorong kecemasan dan memotong beratus-ratus kenderaan di sebelah kanannya termasuklah lori, bas dan kenderaan biasa amat mengejutkan.  Walaupun diancam dengan saman maksimum RM300, pemandu ini tidak gentar bahkan mencabar apakah polis berani bertindak ke atas mereka?

Bila memandu di lorong kecemasan, pada bila-bila masa yang bersesuaian mereka akan masuk semula ke lorong kanan iaitu lorong paling kurang kelajuannya.  Setelah itu, kenderaan dibelakangnya akan mula perlahan kerana memberi laluan kepada pemotong tadi.  Di belakang, pemandu di lorong kiri ini akan ke laluan tengah, maka laluan di tengah pula akan perlahan.  Sikap seperti inilah yang mengundang kesesakan di jalan lurus dan lebar ini menjadi tidak terkawal.  Sedangkan polis-polis tidak menunggu di lokasi-lokasi strategik bagi menyaman pengguna ingkar ini khususnya di Nilai, Seremban dan Senawang. 

Bila telah keluar dari jalan bertol, laluan biasa juga menjadi mangsa.  Di simpang-simpang jalan pasti akan terlihat beberapa buah kereta yang akan cuba memotong kenderaan lain dan masuk barisan di sebelah kiri.  Ada juga yang sanggup memotong barisan apabila ingin memasuki persimpangan sehingga membuat satu lorong menjadi dua lorong.  Bila berlaku pemotongan barisan yang tidak wajar, maka masing-masing akan berebut mengadu kecekapan pemanduan mereka untuk melepasi lampu isyarat.  Nah! Sekali lagi kesesakan akan berlaku, khususnya di persimpangan selepas tol.  Memotong barisan misalnya dari lorong ke kiri dan ke kanan akan berlaku di tengah-tengah pembahagi jalan (road divider).  Mereka akan berada dikotak pembahagi jalan dan menunggu giliran untuk memotong dari kotak tersebut.  Hal ini kerap berlaku di lokasi-lokasi strategik termasuk di ibu kota.  Memotong barisan atau “Q” ini sudah tentu akan memperparahkan lagi kesesakan sedia ada.

Pun begitu, menjadi kehairanan ialah petugas lalu lintasi tidak memerhatikan laluan yang sering mengundang kesesakan ini dengan serius dan menanganinya dengan ketegasan yang maksimum.  Sebagai contoh, di Lebuh raya Persekutuan ke arah Pusat Bandar berhampiran simpang ke Bangsar dan Pantai Dalam, sering berlaku adegan memotong barisan ini.  Pelaku akan memilih lorong ke Bangsar tetapi akan memotong barisan untuk terus ke Pusat Bandar.  Jika bernasib baik, adegan ini akan dihentikan oleh polis di bawah Jejambat, jika tidak maka kesesakan akan terus memanjang sehingga ke bangunan KWSP di Petaling Jaya.  Bukan di situ sahaja, laluan dari arah perumahan di Puchong ke arah Shah Alam dan ke Pusat Bandar Puchong juga mengalami kesesakan adalah berpunca dari sikap pemandu yang suka memotong barisan ini.  Sekagi pihak berkuasa kita tidak tegas bertindak mengancam pengguna ‘keras kepala’ ini, maka selagi itulah kesesakan akan terus berlaku kerana adegan memotong barisan dan menggunakan lorong kecemasan ini.


Pihak berkuasa wajar untuk menjadualkan dan meletakkan beberapa kakitangan di persimpangan yang selalu mengalami kesesakan dan memantau (spy) tindakan mereka sebelum mengeluarkan saman setelah kesalahan dilakukan.  Bukanlah ingin menambah “hasil negara” tetapi wang petrol dan masa pengguna jalan raya yang lain telah “dicuri” oleh pemotong barisan ini sebenarnya, yang menjadi punca kesesakan di jalan yang lurus.  Jika situasi ini dapat diatasi, maka kesesakan jalan raya biasa yang dialami mungkin mampu diatasi sedikit demi sedikit. 

Memang diakui, personil atau petugas lalu lintas sangat sedikit bagi mengawal lalu lintas, tetapi tanpa memikirkan kesan dan akibat dari penguatkuasaan, maka kesesakan lalu lintas ini tidak akan ada kesudahannya.  Memotong barisan terutama di lorong kecemasan jika tidak ditangani dengan tuntas sebenarnya mengundang sikap pemandu yang semakin tidak peka serta cuai dan mereka ini hanya akan berhati-hati sekiranya ada polis atau petugas lalu lintas.  Sekiranya tidak, keadaan meruncing ini merugikan pengguna yang lain.  Kadang-kadang sering terlihat petugas lalu lintas bandaraya yang hanya memerhatikan sahaja kelakuan pengguna ingkar ini tanpa apa-apa tindakan.  Apakah kerana “budi bicara tinggi” maka pengguna lain menerima kesannya?  Pengguna di Jalan Tun Razak di hadapan Institut Jantung Negara misalnya ke arah Jalan Pahang juga sering berlaku adegan memotong-motong barisan sama ada terus atau ingin ke Jalan Pahang.  Kesesakan ini akan terus memerangkap kenderaan lain kerana di hadapan terdapat gugatan cubaan masuk ke jalan utama melalui memotong barisan tadi.  Apakah mereka tidak sedar punca sebenar kesesakan di persimpangan begini?

Sebenarnya beberapa pengguna jalan raya di Malaysia ini mempunyai masalah sikap yang mementingkan diri sendiri.  Namun, jika pihak penguatkuasa hukum turut bertindak sambil lewa, kekusutan ini tidak menuntaskan apa-apa komitmen Kerajaan dalam apa jua hal.  Ketua Polis Negara dengan tegas mengeluarkan kenyataan akan menyaman mereka yang menggunakan lorong kecemasan khususnya di lebuh raya, tetapi jika ia masih berlaku dan tidak dipantau di lokasi-lokasi “kerap sesak” maka kata-kata beliau umpama angin yang meniup pokok, ibarat mencurah air ke daun keladi.  Kesesakan terus berlaku, pelanggaran hukum terus terjadi, sikap mereka tidak diperbetulkan dan seterusnya pengguna lain menjadi mangsa.  Sungguh dahsyat apabila mereka boleh memandu sehingga 80KMJ di lorong kecemasan dan memotong barisan dengan wewenang, tetapi pengguna yang taat terpaksa menempuh kesesakan dek kerana “mereka” ini yang akan memotong barisan di hadapan.  Apakah wajar pengguna ingkar dengan sikap ini dibiarkan merajalela di atas jalan raya kita tanpa apa-apa tindakan?

Semoga lebuh raya dan pihak penguatkuasa kita mengambil inisiatif pintar (proaktif) dengan menunggu “pengguna ingkar” ini di beberapa “hotspot” kerap berlaku kesesakan daripada berdiri tegak di lampu isyarat atau di sudut jalan raya tanpa bertindak apa-apa selain melihat dengan tenang masalah yang berlaku.  Semoga pengguna dengan sikap tidak wajar ini dapat dikikis dari mengemudi kenderaan di jalan raya kita agar pemandu berhemah boleh memandu kenderaan mereka dengan lebih sentosa. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.