Isnin, 13 Januari 2014

Menukar LABU Bukan Membaikinya Lagi.... Agenda Politik Tepu!

Sejak reformasi Indonesia pada 1998 yang menggulingkan Presiden Soeharto, Indonesia terus ketandusan pemimpin yang boleh menjamin kedaulatan dan kesinabungan sebuah Negara bangsa yang padat.  Jika Bapak Soeharto menjabat pejabat Presiden dengan insiden ‘pemberontakan komunis’ di Lobang Buaya, menggantikan Sukarno yang dilihat semakin mengguyur lemah – ia adalah satu perjuangan yang jelas berbayar. 


Di Malaysia, setelah gagal meredakan kemarahan orang Melayu dan kebiadapan kaum Cina selepas Pilihanraya pada 10 Mei 1969, Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri ketika itu ditunjukkan pintu keluar oleh beberapa penjabat jawatan dalam UMNO dan Kerajaan ketika itu.  Dek keganasan kaum yang membunuh puluhan jiwa di sebelah Melayu dan Cina, Tunku mengambil jalan tengah dengan membenarkan Timbalannya, Tun Razak menjabat jawatan nombor satu negara melalui Majlis Gerakan Nasional (MAGERAN). 

Di Turki, sebuah negara sekular konservatif barat juga mengalami perubahan setelah berjaya menumpaskan parti pemerintah Suleyman Damirel dan Ahmad Necdet Sezer  dari Parti Truth Path dan Parti Bebas.  Parti AK yang melakukan reformasi sekular kepada lebih Islamik dan moderat memperlihatkan dirinya sebagai parti pro-Amerika dan pro-Barat untuk mengambil hati pengundi yang ramai di kalangannya adalah sekular dan pro-Barat.  Cubaan Recep Tayyib Erdorgan berjaya membawa AK Party ke Parlimen dan terus membentuk Kerajaan sejak 2002 sehingga kini.  Jika sebelum ini parti-parti berteraskan Islam akan selalu kalah dan jika mempunyai kuasa pun akan dibatalkan oleh Presiden dan mahkamah, tetapi AK Party ini menunjukkan satu iltizam politik yang berbeza.  Sama seperti Indonesia, Malaysia dan Turki – Politik Tepu!


Indonesia


Sejak Presiden Soeharto digulingkan pada 1998 dan digantikan dengan beberapa susuk Presiden mengepalai negara yang mempunyai penduduk Islam terbesar di dunia itu, ia tetap tidak sebaik dan semaju di zaman pemerintahan Soeharto yang “licik dan kejam” itu.  Presiden Habibie telah berjaya mengeluarkan Timor Leste menjadi negara bebas merdeka ke-11 di Asia Tenggara sejurus menjabat jawatan dari hasil penggulingan Soeharto.  Presiden Megawati anak kepada pengasas Indonesia juga telah berjaya menjabat jawatan Presiden telah memberikan ruang dan peluang yang cukup besar kepada warganegara bukan Indonesia (WNI) seperti kaum Tionghua dalam pelbagai kesempatan politik, ekonomi dan kebudayaan di negara tersebut.  Buruk dari segalanya, Presiden yang mempunyai masalah penglihatan iaitu Gus Dur atau Abdul Rahman Wahid telah berjaya membebaskan Indonesia menjadi sebuah negara sekular dan liberal baru di Asia Tenggara apabila membenarkan Kalimah 'Allah' digunakan oleh pihak Gereja dan usaha pemurtadan umat Islam Indonesia semakin menjadi-jadi kini. 

Pengganti seterusnya ialah Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) menjabat sejak 2004 sehingga kini tidak lekang dengan kontroversi rasuahnya.  Setelah menubuhkan sebuah badan anti rasuah dengan lantikan ahli keluarganya, satu persatu kader partinya ditahan kerana terlibat dengan pelbagai jenayah rasuah yang terus meluap-luap.  Rupiah Indonesia yang semakin melemah dan jurang ekonomi antara warga terus menjurangi kehidupan sosial warganya menjadi masalah kepada Indonesia pasca reformasi tersebut. 

Akhirnya dalam kesempatan pemilihan Presiden 2014, Indonesia tidak mempunyai sosok tubuh yang layak menjabat jawatan tertinggi negara pulau tersebut.  Maka percaturan baru telah dibuat oleh jutawan media di sana.  Dengan modal pengaruh dari media dan pembaca yang besar serta condong kepada idealisme Megawati yang pro WNI dan kaum Tionghua, akhbar Harian Kompas yang memiliki saham akhbar dan televisyen Trans TV ini menaja satu calon bukan pilihan untuk menjadi sosok pengganti Presiden negara tersebut.  Menguji kemampuan kader parti PDI-Perjuangan pimpinan Megawati anak kepada Presiden Sukarno, Joko Widodo telah dicalonkan dalam pemilihan Gabenor Jakarta Pusat (Daerah Khusus Ibukota) bergandingan dengan Tionghua pertama menjabat jawatan tertinggi di negara yang sensitif perkaumannya itu – Basuki atau dikenali Ah Hok (dieja “Ahok” di Indonesia). 

Setelah menang jawatan tersebut, tugas seterusnya konglomerat media di Indonesia itu ialah menjadikan Joko Widodo yang dikenali Jokowi sebagai satu calon yang positif serta pemegang aspirasi seluruh Indonesia sebagai satu-satunya calon Presiden yang terhampir mendapat sokongan umum melalui permainan pendapat umum.  Calon ini diketengahkan dan pelbagai teori komunikasi dikenalkan ke atas Jokowi ini agar akhirnya parti yang pro kaum Cina ini dapat membela nasib mereka di hari muka setelah “dikerjakan” semasa pemerintahan Soeharto dan era Reformasi 1998 dahulu. 

Agenda kaum Tionghua amat jelas bahawa mereka tidak lagi mahu menjadi warganegara penumpang atau warganegara kelas kedua, mereka inginkan “kuasa” yang boleh mengubah Indonesia mengikut kehendak dan kemahuan mereka setelah berjaya meliberalkan beberapa elemen Islam di sana di bawah kuasa Gus Dur dan Megawati sebelum ini.  Jika di zaman Order Baru (era Soeharto) perayaan Tahun Baru Cina tidak disambut dan tiada cuti, kali ini pasca reformasi yang telah membunuh ribuan Tionghua di sana telah menjadikan Tahun Baru Cina sebagai cuti umum negara dan kaum bukan peribumi boleh menjabat jawatan tertinggi di jabatan awam di negara tersebut. 

Maka, mewujudkan sosok tubuh keahlian politik baru menjadi kepakaran media di Indonesia telah berjaya melarikan pendapat rakyatnya tentang beberapa perkara pokok yang membentengi minda penduduk negara itu sebelum ini.  Permainan ini kelihatan hampir ke penghujung, jika pemilihan Presiden Indonesia 2014 memihak kepada Jokowi seorang kader PDI-Perjuangan pempinan Megawati sebagai Presiden Indonesia ke-7. 


Turki


Parti Islam tidak bena menjabat jawatan yang tinggi sejak tertubuhnya negara Turki hasil pemecahan empayar Turki Uthmaniah pada 1922-1923.  Mustafa Kemal Attarturk yang dikatakan pengasas Turki Moden dan sekular memperkenalkan pelbagai inisiatif pro-Barat dan Yahudi setelah menjabat jawatan Presiden hasil pemusnahan kuasa Islam terbesar dunia itu sejak dari awal lagi dan mewariskan legasinya zaman berzaman.  Jika ada parti berasaskan Islam bertanding di Turki hanya terdapat dua kemungkinan, sama ada parti tersebut akan dibatalkan ataupun calon terbabit akan disabitkan dengan pelbagai kesalahan pilihanraya sehingga akhirnya puak sekular terus mendominasi kerusi Parlimen di negara sub-Asia dan Eropah itu. 

Pada tahun 2002, AK Party nyaris-nyaris tidak dibenarkan bertanding dalam pilihanraya umum kerana pemimpin utama parti tersebut, Receb Tayyib Erdorgan pernah disabitkan dengan kesalahan membaca sajak yang pro-Islam di negara tersebut.  Tetapi atas kebijaksanaan politik, parti tersebut terus bertanding dan memenangi buat kali pertama sejak 11 tahun dengan kemenangan dua pertiga kerusi parlimen di negara pro-sekular tersebut.  Abdullah Gul, selaku kader parti telah memimpin Kerajaan tersebut sehingga satu referendum umum diciptakan untuk memastikan Erdorgan menjadi Presiden sah Turki yang sebenar.

Mengambil kesempatan atas penjajahan Amerika ke Iraq pada 2003, Erdorgan menukar kulit AK Party yang Islamik kepada pro-Barat dan Pro-Amerika dan mengusulkan pindaan perlembagaan yang membolehkannya bertanding dalam pilihanraya setelah disekat oleh dasar negara sebelumnya yang sekular.  Tindakannya mengundang padah apabila beberapa pemimpin parti tersebut melompat kepada parti pembangkang (CHP) dan menentangnya.  Tetapi kebijakannya mengambil kesempatan atas pemberontakan tersebut dan kemelut Iraq berjaya mendapatkan sokongan Parlimen untuk memansuhkan larangan penggantungan politiknya.  Setelah menang dalam satu pilihanraya kecil di Siirt pada 2003, akhirnya Erdorgan menjadi Presiden Turki yang pro-Islam pertama dan pada masa yang sama pro-Barat dan progresif. 

Sehingga kini, Presiden Turki ini akan terus mentadbir Turki dan hanya sekali pernah bertukar jabatan dengan Abdullah Gul apabila Gul menjadi Presiden dan beliau menjadi Perdana Menteri kerana permintaan Perlembagaan yang menyekat Presiden dari dipegang selama dua penggal berturut-turut, beliau kelihatan terus pragmatik dalam mengatur perjuangan politik di negara berpenduduk 73.7 juta jiwa tersebut. 

Cerita ini juga hampir sama dengan pertempuran Vladamir Putin di Rusia dan Thaksin Shinawatra di Thailand melalui proksi adiknya Yingluck Shinawatra.  Cuma di Indonesia dan Turki yang rata-rata jiwa warganya adalah Islam lebih dekat untuk kita memetik mereka menjadi aspirasi politik tepu di Malaysia.


Malaysia

Setelah menjabat jawatan Perdana Menteri Malaysia kedua, Tun Razak mengaturkan pelbagai pelan pemulihan kuasa di atas kehendak dan kemahuan orang Melayu yang dilukai oleh Tunku kerana 'prasangka baiknya' terhadap bukan bumiputera ketika itu.  Akhirnya, Peristiwa 13 Mei membunuh semua impian Tunku untuk melihat negara baru yang stabil.  Tun Razak membina MARA sebuah institusi yang memihak kepada ekonomi Melayu, FELDA, FELCRA, PETRONAS dan banyak lagi institusi milik Melayu bagi mengimbangi kuasa ekonomi bukan bumiputera yang telah lebih awal mengaut kekayaan Tanah Melayu atas bantuan British.  Beliau (Tun Razak) berjaya mengembalikan keyakinan awam kepada Kerajaan setelah masalah besar tersebut melanda dengan kekuatan politiknya.


Mahathir mewarisi semangat Tun Razak setelah beliau tiba-tiba meninggal dunia akibat sakit leukimia di London untuk terus mengubah landskap politik negara ini.  Dari sebuah negara pertanian kelas ketiga dan mundur, Malaysia bangkit menjadi Harimau Asia setanding Korea ketika itu dan terus meniru model Jepun untuk meningkatkan taraf ekonomi rakyatnya menjadi sebuah negara perindustrian.  Pendidikan Tinggi, biasiswa, infrastruktur serta regim kewangan negara telah berjaya menjadikan Malaysia sebuah negara yang makmur dan maju dalam pelbagai bidang termasuk sukan.  Ditambah dengan dasar politik Mahathir yang lancang dan menentang aspirasi pro-Barat, Mahathir berjaya berdiri di pentas dunia dengan gah dan disokong oleh negara dunia ketiga terutama di blok Afrika. 

Pelbagai kemudahan asas telah dibangunkan oleh Mahathir semasa 23 tahun pemerintahannya yang dikatakan zalim dan kejam itu kononnya.  Tetapi dek kejam dan zalimnya beliau ketika itu, banyak warga Islam dan Melayu berjaya menyambung pelajaran ke peringkat teringgi di luar negara dan di universiti tempatan sehingga kini.  Pelbagai bangunan dan prasarana negara telah dibina dan akhirnya projek membazir ini menjadi tidak cukup besar untuk menampung keperluan rakyat yang semakin bertambah permintaannya.  Sebagai contoh, KLIA dan sistem rel LRT selaku pengangkutan awam di ibu kota terpaksa di tambah dan diperluaskan.  Pembaziran yang dikritik pembangkang itu kini telah menjadi satu keperluan masyarakat serta pelancong.  Penduduk Malaysia yang hanya mempunyai 28 juta jiwa kini menerima pelancong hampir sama banyak dengan jumlah penduduknya dan memberikan tukaran asing yang terbaik dalam negara Asia ini selepas Singapura. 

Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih pemerintahan negara setelah Mahathirisme menunjukkan tanda-tanda yang beliau perlukan rehat panjang dek penat membangunkan negara ini selaju litar Formula Satu.  Tetapi masalah bermula apabila satu persatu projek Mahathir tidak diteruskan oleh Abdullah dan terus memburukkan keadaan apabila musuh utama Mahathir – Anwar Ibrahim dibebaskan dari penjara.  Abdullah telah membatalkan pembinaan jambatan bengkok yang mampu menggoncangkan Pelabuhan Singapura.  Tetapi ia tidak menjadi realiti dan kembali mengecutkan ekonomi di Negeri Selatan tanah air tersebut.  Anehnya, projek tersebut telah membayar jutaan ringgit sebagai pampasan kepada pihak pemaju.  Bukan itu sahaja, perkara yang amat digeruni Mahathir menjadi realiti apabila rusuhan demi rusuhan serta hasutan kebencian politik terus berlaku oleh Anwar Ibrahim.  Ditambah dengan ketidakupayaan Abdullah meneruskan momentum Mahathir, beliau dikritik kerana gagal memajukan ekonomi yang telah membaik selepas Mahathir bersara.  Akhirnya, Abdullah terperosok di pintu kuasa apabila gagal mengulangi kemenangan bergayanya pada 2004 sejurus mengambil alih Putrajaya.


Abdullah telah ditewaskan di lima buah negeri yang kaya hasil mahsyulnya (Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan gagal merampas kembali Kelantan) serta gagal memperolehi dua pertiga kerusi Parlimen di mana ia tidak pernah berlaku sejak Merdeka lagi (kecuali PRU 1969).  Kritikan Mahathir di atas kegagalan politik, ekonomi dan pentadbiran awam Abdullah menambahkan lagi jurang pemisah antara rakyat dengan Kerajaan.  Akhirnya, Abdullah terpaksa melepaskan jawatan nombor satu Malaysia kepada pewarisnya juga ditunjukkan secara tidak langsung oleh Mahathir – Najib Tun Razak pada 3 April 2009. 

Mewarisi kerajaan yang lemah di Parlimen serta dasar negara yang tidak signifikan, Najib menaburkan pelbagai iltizam politik dalam memancing undi rakyat dan sekali lagi musuh utama Barisan Nasional – Anwar Ibrahim mengetuai kempen pembangkang Pilihanraya di Malaysia.  Seperti tekaan ramai dan Mahathir sendiri, Najib juga gagal dalam kempen PRU nya pada Mei 2013 apabila kerusi Parlimen turut melorot jatuh walaupun berjaya menawan kembali Perak dan Kedah.  Undi parti BN di negeri-negeri turut melorot dengan teruk seperti di Terengganu, Negeri Sembilan dan Melaka.  Najib terus mentadbir Malaysia dengan kelemahan sistem yang ketara serta polisi awamnya yang kabur.  Inisiatif politiknya dalam Gagasan 1Malaysia telah memakan diri apabila beliau menghentam pengundi Cina yang tidak memilih BN sebagai krisis “Tsunami Cina”.  MCA dan Gerakan dua buah parti komponen Barisan Nasional yang diwakili kaum Cina kecundang dan menyebabkan undi Najib melorot tidak bercadang memegang jawatan dalam Kerajaan akibat tanggungjawab atas kekalahan yang buruk dalam sejarah pilihanraya Malaysia.  Bahkan sehingga kini, kaum Cina tidak berasa khuatir dengan ketiadaan wakilnya dalam Kerajaan Malaysia pasca PRU 2013. 

Sebenarnya, Najib telah tewas apabila rakyat terus menghentam dan mengkritiknya.  Jawapan dan penjelasan kader politiknya tidak tuntas bahkan terus mencambahkan idea penentangan dalaman dan disokong oleh pihak oposisi yang akan terus menghentam Najib dan BN secara terus-terusan. Mengambil beberapa contoh, kenaikan harga yang tidak terkawal, dasar polisi awamnya yang tidak jelas, perbelanjaan awam olehnya dan isterinya yang diperkatakan serta barisan Kabinetnya “bergoncang” menyebabkan kritikan tidak pernah padam dari saat ke saat berikutnya bahkan bertambah kencang. 

Menyalahkan Kerajaan semata-mata bukannya satu alternatif terbaik tunggal, tetapi menjawab persepsi yang terus-terusan memburukkan Kerajaan juga bukan satu pilihan.  Persepsi ini sudah tidak boleh dibaiki lagi melainkan mengikut teori komunikasi selanjutnya iaitu menggantikan sesuatu propaganda dengan propagada yang lain.  Memperbaiki labu yang telah dirosakkan tidaklah semudah dengan pelbagai program dan inisiatifnya, tetapi labu baru hendaklah dicari dan menggantikan labu yang telah rosak itu dengan nilai dan saiz yang sama. 

Apakah media Malaysia sekuat iltizam media di Indonesia dan iltizam pemimpin politik Malaysia sekuat AK Party di Turki?  Sebenarnya, bukan Kerajaan harus ditukar pada PRU14, tetapi labu lah yang harus digantikan dan media hendaklah menjawab isu ini dengan perkenalan labu baru yang lebih segar dan baik kepada khalayak.  Memang itulah resam, yang lama sudah tidak berguna kerana gading akan haus juga dihujung usianya.  Sayangkan kerusi atau sayangkan parti?  Media di Malaysia bolehkah menjadikan dirinya sebagai The Forth Estate of Democracy seperti di Indonesia?

Anda tahu jawapannya.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.