Kejatuhan Kerajaan Umayyah memang dikenang
sebagai kejatuhan “zaman pra-emas Islam” di Timur Tengah. Kerajaan Abasiah yang dinaikkan oleh Abu
Muslim telah mengorbankan Kerajaan Umayyah di mana Islam telah mendapat
pembelaan dalam segi harta dan ilmu awal yang sangat banyak – akibat perluasan
kuasa Dar Al Islam, dari Madinah sehingga ke Parsi dan Mesir. Benyak kawasan
Empayar Rom Timur dan Parsi dapat ditawan Islam dan kepandaian Khalifah Umayyah
yang mengumpul harta perbendaharaan dan meningkatkan tahap hidup golongan Islam
awal amatlah signifikan sehingga bangsa Arab yang terkenal dengan perdagangan
menjadi terkenal sebagai bangsa bertamadun yang kaya raya di zaman itu.
Dari runtuhnya Kerajaan Umayyah kerana golongan
Syiah beranggapan keluarga Nabi SAW sahaja yang layak menjadi pemimpin (Imam)
kepada umat Islam, maka ia menggulingkan kerajaan sedia ada. Tetapi kerana gagal memakmurkan Dar Al Islam
(Bani Ummayah adalah suku yang terkenal dengan kekayaan dan perdagangan),
akhirnya ia digulingkan oleh Kerajaan Seljuk (berasal dari masyarakat
Turki). Kejatuhan ini menyebabkan bangsa
Mamluk (dalam bahasa moden – Pegawai Tadbir dan Diplomatik seperti di Malaysia)
menjadi pentadbir kepada Kerajaan Dar Al-Islam ini seterusnya kerana kehebatan
pentadbiran mereka. Kehebatan yang
paling ketara di zaman Abasiah ialah mereka berjaya memakmurkan kembali
wilayah-wilayah Islam yang luas lagi ramai penduduk ini. Maklumlah, Masyarakat Islam telah menjadi
masyarakat kota dengan aktiviti perdagangan adalah sangat tinggi di dunia
ketika itu.
Dengan membangunkan sistem sokongan kepada
ekonomi, Khalifah Mansur adik Abas telah membangunkan masyarakat kota yang mewah
ini dengan perkembangan ekonomi wakaf yang lebih kompleks. Jika di bawah naungan Umayyah, golongan kaya
akan menghantar wangnya ke waqaf (di baca “Pertubuhan NGO” pendidikan pada masa
kini) bagi tujuan mengelak cukai (dalam zaman moden di baca “Corporat Social
Responsibility”) agar harta benda mereka dapat dikecualikan dari membayar cukai
yang tinggi kepada Kerajaan. Maka,
institusi waqaf ini telah melahirkan banyak sarjana Islam dalam pengembangan
ilmu dan membukukan maklumat-maklumat penting.
Lebih alim (berilmu) pengurus-pengurus waqaf ini, lebih banyaklah
golongan kaya yang akan menyumbang kepada waqafnya kerana kepercayaan mereka
selain berharap kekayaan ini dapat membebaskan mereka dari api Neraka dan
seksaan kubur.
Semasa
zaman Khalifah Mansur ini, amalan ini diteruskan tetapi institusi ini
dikembangkan bukan sahaja kepada ilmu bahkan kepada harta tanah untuk anak-anak
yatim, golongan miskin serta kanak-kanak mangsa perang sesama Islam atau
tawanan/hamba perang dengan empayar lain (seperti Sansaniah dan Rom). Institusi Waqaf ini akan membeli tanah-tanah
kerajaan dengan harga yang berpatutan dan ekonomik (tiada istilah subsidi dan
bantuan dari Kerajaan seperti sekarang kerana harta kerajaan turut diniagakan
untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada Negara khususnya tentera). Maka, waqaf-waqaf terbaik ini akan
membangunkan rumah-rumah dan hotel penginapan ilmu serta masjid mereka sendiri
kepada anak-anak dan golongan yang memerlukan ini. Kanak-kanaknya diajarkan ilmu-ilmu perang,
pertahanan diri, membangunkan senjata api, ilmu pengurusan dan penulisan serta
tafsiaran-tafsiran ilmu yang lebih kompleks. Dana-dana ini dikumpul dari sumbangan masjid
yang didirikan, zakat yang dibayar terus kepada masjid-masjid serta waqaf-waqaf
yang menerima bantuan dari golongan kaya dijana untuk member manfaat kepada
umah dan sistem ekonomi yang lebih baik.
Pendek kata di zaman tersebut tiada umat
Islam yang tidak terbela melainkan mereka memilih untuk menjadi sufi atau
seorang zuhud yang keterlaluan seperti Rabiatul Adawiyah R.A dan
sebagainya. Kemiskinan hampir tidak
wujud secara jelas kerana masyarakat telah memainkan peranan mereka iaitu dari
menyumbang, membentuk waqaf-waqaf dan menjaga amanah itu dengan baik, membuat
urus niaga yang menguntungkan atas wang tersebut dan membesarkan anak-anak
yatim, mangsa perang dan culik serta hamba dan golongan miskin yang
memerlukan.
Oleh itu, zaman ini dikenali dengan Zaman
Kegemilangan Islam awal kerana dengan sistem tersebut (kelihatan seperti sistem
sekolah pondok atau pesantren kini) telah melahirkan ratusan cendekiawan dan
ilmuan-ilmuan terkenal. Antara yang
lahir dari institusi ini adalah bangsa
Mamluk iaitu bangsa Turki yang diculik atau yatim-piatu yang kehilangan keluarga
akibat perang. Dari institusi ini,
cendekiawan dan ilmuan dalam pelbagai bidang agama, ekonomi, pengurusan
sehinggalah kepada sastera telah berjaya dilahirkan (dari golongan miskin dan
papa kedana) sehingga menjadi penjawat awam yang paling berkaliber di zaman
Abasiah. Kerajaan Abasiah tidak
ragu-ragu dengan kehebatan ilmu dari golongan waqaf ini (termasuk Mamluk) dan
memberikan satu amanah iaitu sistem pengurusan Istana Negara dan Perbendaharaan
Negara kepada pantadbir-pentadbir muda tersebut.
Sistem ini adalah sama seperti sistem Pegawai
Tadbir dan Diplomatik (PTD) Malaysia di mana Kerajaan memilih bakat-bakat
terbaik dari MRSM dan Sekolah Asrama Penuh dan diberikan biasiswa dan akhirnya
mereka yang cemerlang akan kembali berkhidmat kepada kerajaan dan rakyat dengan
sebaik-baiknya. Namun, MRSM dan Sekolah
Asrama Penuh ini didirikan oleh Kerajaan dan sudah tentu golongan pentadbir ini
akan mendengar kata-kata dari pemberi makanan dan roti kepada mereka berbanding
orang lain.
Oleh itu, dalam kemelut Tengku Adnan Tengku
Mansur Menteri Wilayah Persekutuan menyekat golongan gelandangan, adalah
menjadi kesalahan kita pula memarahi dan menghina tindakan beliau (4 Julai
2014/6Ramadan 1435H).
Sebenarnya, masyarakat Malaysia telah
meletakkan semua benda di atas bahu Kerajaan tanpa memikirkan bahawa Kerajaan
adalah pemerintah sahaja yang menjadi wadah menguruskan masyarakat dan
membentuk mereka ke arah yang lebih baik.
Dengan wadah itu, bukan semuanya harus diletakkan di bahu mereka kerana
sebagai anggota dalam masyarakat, kitalah batu-batu yang mengikat antara satu
sama lain untuk membentuk bangunan.
Seharusnya kita datangkan idea-idea bagaimana menghapuskan
peminta-peminta sedekah dan golongan gelandangan dan miskin ini dari terus
mencengkam dan memalukan ibu negara kita.
Tak salah kita bersedekah tetapi biarlah di masjid atau di wakaf-wakaf
tertentu sahaja agar dapat membangunkan masyarakat. Bahkan sehingga ada peminta sedekah dari
Thailand dan China datang ke mari kerana percaya bahawa rakyat Malaysia yang
Islam khususnya sangat pemurah untuk mencapai nikmat akhirat. Di Arab Saudi dilaporkan, peminta sedekah
dari Dubai menjadi jutawan kerana sikap dermawan penganut Islam yang membuta
tuli. Sedang peminta sedekah (Kafir atau
Islam menjadi jutawan) mereka tetap merempat dan hidup ala kadarnya.
Seharusnya Masjid-Masjid di bawah kendalian
Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri memainkan peranan yang aktif terutama
institusi Masjid dan Baitul Mal khususnya.
Janganlah duduk di masjid membaca Al-Quran dari pagi sampai malam bahkan
sehingga mempolitikkan semua perkara kerana tiada pekerjaan yang signifikan
ingin dilakukan. Lantiklah imam-imam
muda yang berpendidikan ekonomi dan pengurusan untuk membangunkan harta-harta
yang didermakan anggota masyarakat ini, belilah tanah dan belalah golongan
miskin di negara kita. Mereka boleh
bertindak selaku pentadbir kewangan masjid yang ekonomik dan strategik untuk
menambah hasil pendapatan zakat dan kutipan sumbangan orang ramai itu. Manfaatkannya dengan membiayai rumah-rumah
anak yatim, fakir miskin serta dirikanlah sekolah-sekolah swasta yang
berketrampilan tinggi agar umah setempat dapat dimajukan minda dan rohani.
Tugas imam bukan sahaja menjadi ketua dalam
solat, bahkan menjadi pengurus kewangan awam yang efisien agar ia memberi manfaat
keseluruhannya. Imam-imam politik hanya
hanya pandai berkata-kata dan memaki hamun semua pihak di zaman dahulu telah
lama dihumban ke tengah-tengah padang pasir seperti mana dilakukan oleh
Khalifah Mansur ke atas pengikut Syiah (Fahaman Hashashin). Oleh itu, imam-imam serta pentadbir waqaf ini
hendaklah lebih kreatif membangunkan institusi masyarakat daripada menyalahkan
Kerajaan semata-mata. Jika mereka gagal
sebenarnya, barulah kerajaan yang secara menyeluruh akan gagal. Mereka lupa bahawa unit-unit kecil di bawah
yang musnah adalah kerana kemusnahan dari mereka sebelum merebak kepada Kerajaan
di atas sana.
Tanah di Kampung
Chu Badak yang dibeli oleh Saudagar Gula, Vincent Tan dan menghalau
penduduk Islam, apakah peranan Institusi Agama Islam? Mana mereka menyorokkan wang kutipan zakat
yang bernilai jutaan ringgit tersebut?
Mereka seharusnya membeli kembali tanah tersebut atau membeli
tanah-tanah lain untuk membangunkan kelompok masyarakat yang memerlukan,
bukannya menjadi dalang menganjurkan tunjuk perasaan. Kerana kebodohan mereka di bawahlah, maka
orang miskin ini tidak terbela. Menjadi
tugas kerajaan adalah memaklurkan semua rakyatnya secara umum. Dengan menjual tanah tersebut kepada saudagar
Cina yang kaya tersebut, Kerajaan dapat mengutip hasil dan memberi bantuan dan seterusnya
membangunkan infrastruktur serta cukai lainnya kelak kepada masyarakat. Kesannya nampak seperti pendek, tetapi
signifikan menyebabkan Kerajaan harus menjual tanah agar keuntungannya dapat
digunakan seluruh masyarakat sama ada Islam atau tidak. Di mana imam-iman dan tok-tok siak di Masjid?
Apa yang merek buat untuk majukan ekonomi Umah? Dimana wang tabung kutipan
masjid? Masuk poketkah atau dibayar bil-bil air sahaja? Adakah jumlahnya tidak diakaunkan? Adakah
sumbangan itu memberi manfaat? Inilah
punca sistem Gereja menjadi kuat dan berjaya membodohkan orang Eropah di masa
silam, kerana penduduk yang bodoh telah dibodoh-bodohkan pula oleh pendeta
agama Kristian dengan segala macam dosa dan larangan yang mereka cipta-ciptakan
dan menghasut penduduk untuk menjadi warga yang beragama tetapi bodoh. Agar wang penghapus dosa boleh menyebabkan
pendeta Kristian menjadi kaya dahulu.
Imam seharusnya mengajarkan ilmu-ilmu ekonomi
dan pengurusan kepada penduduknya dan mengajar mereka menjadi muslim yang baik
dan menyumbangkan wang untuk membina sistem kewangan Islam yang lebih mampan
dan memberkan hasil bermanfaat sehingga kita mati dan pahalanya kekal
dinikmati. Bukannya menjadi juara
berguling dijalan atau bersyarah dengan unsur unsur hasutan dan membenci dan
maki hamun. Apa kata anda?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas maklum balas anda.