Khamis, 3 Julai 2014

Imam-imam di Malaysia Membiakkan Kemiskinan dan Melarat?

Kejatuhan Kerajaan Umayyah memang dikenang sebagai kejatuhan “zaman pra-emas Islam” di Timur Tengah.  Kerajaan Abasiah yang dinaikkan oleh Abu Muslim telah mengorbankan Kerajaan Umayyah di mana Islam telah mendapat pembelaan dalam segi harta dan ilmu awal yang sangat banyak – akibat perluasan kuasa Dar Al Islam, dari Madinah sehingga ke Parsi dan Mesir. Benyak kawasan Empayar Rom Timur dan Parsi dapat ditawan Islam dan kepandaian Khalifah Umayyah yang mengumpul harta perbendaharaan dan meningkatkan tahap hidup golongan Islam awal amatlah signifikan sehingga bangsa Arab yang terkenal dengan perdagangan menjadi terkenal sebagai bangsa bertamadun yang kaya raya di zaman itu. 

Dari runtuhnya Kerajaan Umayyah kerana golongan Syiah beranggapan keluarga Nabi SAW sahaja yang layak menjadi pemimpin (Imam) kepada umat Islam, maka ia menggulingkan kerajaan sedia ada.  Tetapi kerana gagal memakmurkan Dar Al Islam (Bani Ummayah adalah suku yang terkenal dengan kekayaan dan perdagangan), akhirnya ia digulingkan oleh Kerajaan Seljuk (berasal dari masyarakat Turki).  Kejatuhan ini menyebabkan bangsa Mamluk (dalam bahasa moden – Pegawai Tadbir dan Diplomatik seperti di Malaysia) menjadi pentadbir kepada Kerajaan Dar Al-Islam ini seterusnya kerana kehebatan pentadbiran mereka.  Kehebatan yang paling ketara di zaman Abasiah ialah mereka berjaya memakmurkan kembali wilayah-wilayah Islam yang luas lagi ramai penduduk ini.  Maklumlah, Masyarakat Islam telah menjadi masyarakat kota dengan aktiviti perdagangan adalah sangat tinggi di dunia ketika itu.

Dengan membangunkan sistem sokongan kepada ekonomi, Khalifah Mansur adik Abas telah membangunkan masyarakat kota yang mewah ini dengan perkembangan ekonomi wakaf yang lebih kompleks.  Jika di bawah naungan Umayyah, golongan kaya akan menghantar wangnya ke waqaf (di baca “Pertubuhan NGO” pendidikan pada masa kini) bagi tujuan mengelak cukai (dalam zaman moden di baca “Corporat Social Responsibility”) agar harta benda mereka dapat dikecualikan dari membayar cukai yang tinggi kepada Kerajaan.  Maka, institusi waqaf ini telah melahirkan banyak sarjana Islam dalam pengembangan ilmu dan membukukan maklumat-maklumat penting.  Lebih alim (berilmu) pengurus-pengurus waqaf ini, lebih banyaklah golongan kaya yang akan menyumbang kepada waqafnya kerana kepercayaan mereka selain berharap kekayaan ini dapat membebaskan mereka dari api Neraka dan seksaan kubur. 


Semasa zaman Khalifah Mansur ini, amalan ini diteruskan tetapi institusi ini dikembangkan bukan sahaja kepada ilmu bahkan kepada harta tanah untuk anak-anak yatim, golongan miskin serta kanak-kanak mangsa perang sesama Islam atau tawanan/hamba perang dengan empayar lain (seperti Sansaniah dan Rom).  Institusi Waqaf ini akan membeli tanah-tanah kerajaan dengan harga yang berpatutan dan ekonomik (tiada istilah subsidi dan bantuan dari Kerajaan seperti sekarang kerana harta kerajaan turut diniagakan untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada Negara khususnya tentera).   Maka, waqaf-waqaf terbaik ini akan membangunkan rumah-rumah dan hotel penginapan ilmu serta masjid mereka sendiri kepada anak-anak dan golongan yang memerlukan ini.  Kanak-kanaknya diajarkan ilmu-ilmu perang, pertahanan diri, membangunkan senjata api, ilmu pengurusan dan penulisan serta tafsiaran-tafsiran ilmu yang lebih kompleks.  Dana-dana ini dikumpul dari sumbangan masjid yang didirikan, zakat yang dibayar terus kepada masjid-masjid serta waqaf-waqaf yang menerima bantuan dari golongan kaya dijana untuk member manfaat kepada umah dan sistem ekonomi yang lebih baik.

Pendek kata di zaman tersebut tiada umat Islam yang tidak terbela melainkan mereka memilih untuk menjadi sufi atau seorang zuhud yang keterlaluan seperti Rabiatul Adawiyah R.A dan sebagainya.   Kemiskinan hampir tidak wujud secara jelas kerana masyarakat telah memainkan peranan mereka iaitu dari menyumbang, membentuk waqaf-waqaf dan menjaga amanah itu dengan baik, membuat urus niaga yang menguntungkan atas wang tersebut dan membesarkan anak-anak yatim, mangsa perang dan culik serta hamba dan golongan miskin yang memerlukan. 

Oleh itu, zaman ini dikenali dengan Zaman Kegemilangan Islam awal kerana dengan sistem tersebut (kelihatan seperti sistem sekolah pondok atau pesantren kini) telah melahirkan ratusan cendekiawan dan ilmuan-ilmuan terkenal.  Antara yang lahir dari institusi ini adalah bangsa Mamluk iaitu bangsa Turki yang diculik atau yatim-piatu yang kehilangan keluarga akibat perang.  Dari institusi ini, cendekiawan dan ilmuan dalam pelbagai bidang agama, ekonomi, pengurusan sehinggalah kepada sastera telah berjaya dilahirkan (dari golongan miskin dan papa kedana) sehingga menjadi penjawat awam yang paling berkaliber di zaman Abasiah.  Kerajaan Abasiah tidak ragu-ragu dengan kehebatan ilmu dari golongan waqaf ini (termasuk Mamluk) dan memberikan satu amanah iaitu sistem pengurusan Istana Negara dan Perbendaharaan Negara kepada pantadbir-pentadbir muda tersebut.

Sistem ini adalah sama seperti sistem Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) Malaysia di mana Kerajaan memilih bakat-bakat terbaik dari MRSM dan Sekolah Asrama Penuh dan diberikan biasiswa dan akhirnya mereka yang cemerlang akan kembali berkhidmat kepada kerajaan dan rakyat dengan sebaik-baiknya.  Namun, MRSM dan Sekolah Asrama Penuh ini didirikan oleh Kerajaan dan sudah tentu golongan pentadbir ini akan mendengar kata-kata dari pemberi makanan dan roti kepada mereka berbanding orang lain. 

Oleh itu, dalam kemelut Tengku Adnan Tengku Mansur Menteri Wilayah Persekutuan menyekat golongan gelandangan, adalah menjadi kesalahan kita pula memarahi dan menghina tindakan beliau (4 Julai 2014/6Ramadan 1435H).

Sebenarnya, masyarakat Malaysia telah meletakkan semua benda di atas bahu Kerajaan tanpa memikirkan bahawa Kerajaan adalah pemerintah sahaja yang menjadi wadah menguruskan masyarakat dan membentuk mereka ke arah yang lebih baik.  Dengan wadah itu, bukan semuanya harus diletakkan di bahu mereka kerana sebagai anggota dalam masyarakat, kitalah batu-batu yang mengikat antara satu sama lain untuk membentuk bangunan.  Seharusnya kita datangkan idea-idea bagaimana menghapuskan peminta-peminta sedekah dan golongan gelandangan dan miskin ini dari terus mencengkam dan memalukan ibu negara kita.  Tak salah kita bersedekah tetapi biarlah di masjid atau di wakaf-wakaf tertentu sahaja agar dapat membangunkan masyarakat.  Bahkan sehingga ada peminta sedekah dari Thailand dan China datang ke mari kerana percaya bahawa rakyat Malaysia yang Islam khususnya sangat pemurah untuk mencapai nikmat akhirat.  Di Arab Saudi dilaporkan, peminta sedekah dari Dubai menjadi jutawan kerana sikap dermawan penganut Islam yang membuta tuli.  Sedang peminta sedekah (Kafir atau Islam menjadi jutawan) mereka tetap merempat dan hidup ala kadarnya. 

Seharusnya Masjid-Masjid di bawah kendalian Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri memainkan peranan yang aktif terutama institusi Masjid dan Baitul Mal khususnya.  Janganlah duduk di masjid membaca Al-Quran dari pagi sampai malam bahkan sehingga mempolitikkan semua perkara kerana tiada pekerjaan yang signifikan ingin dilakukan.  Lantiklah imam-imam muda yang berpendidikan ekonomi dan pengurusan untuk membangunkan harta-harta yang didermakan anggota masyarakat ini, belilah tanah dan belalah golongan miskin di negara kita.  Mereka boleh bertindak selaku pentadbir kewangan masjid yang ekonomik dan strategik untuk menambah hasil pendapatan zakat dan kutipan sumbangan orang ramai itu.  Manfaatkannya dengan membiayai rumah-rumah anak yatim, fakir miskin serta dirikanlah sekolah-sekolah swasta yang berketrampilan tinggi agar umah setempat dapat dimajukan minda dan rohani.

Tugas imam bukan sahaja menjadi ketua dalam solat, bahkan menjadi pengurus kewangan awam yang efisien agar ia memberi manfaat keseluruhannya.  Imam-imam politik hanya hanya pandai berkata-kata dan memaki hamun semua pihak di zaman dahulu telah lama dihumban ke tengah-tengah padang pasir seperti mana dilakukan oleh Khalifah Mansur ke atas pengikut Syiah (Fahaman Hashashin).  Oleh itu, imam-imam serta pentadbir waqaf ini hendaklah lebih kreatif membangunkan institusi masyarakat daripada menyalahkan Kerajaan semata-mata.  Jika mereka gagal sebenarnya, barulah kerajaan yang secara menyeluruh akan gagal.  Mereka lupa bahawa unit-unit kecil di bawah yang musnah adalah kerana kemusnahan dari mereka sebelum merebak kepada Kerajaan di atas sana.

Tanah di Kampung Chu Badak yang dibeli oleh Saudagar Gula, Vincent Tan dan menghalau penduduk Islam, apakah peranan Institusi Agama Islam?  Mana mereka menyorokkan wang kutipan zakat yang bernilai jutaan ringgit tersebut?  Mereka seharusnya membeli kembali tanah tersebut atau membeli tanah-tanah lain untuk membangunkan kelompok masyarakat yang memerlukan, bukannya menjadi dalang menganjurkan tunjuk perasaan.  Kerana kebodohan mereka di bawahlah, maka orang miskin ini tidak terbela.  Menjadi tugas kerajaan adalah memaklurkan semua rakyatnya secara umum.  Dengan menjual tanah tersebut kepada saudagar Cina yang kaya tersebut, Kerajaan dapat mengutip hasil dan memberi bantuan dan seterusnya membangunkan infrastruktur serta cukai lainnya kelak kepada masyarakat.  Kesannya nampak seperti pendek, tetapi signifikan menyebabkan Kerajaan harus menjual tanah agar keuntungannya dapat digunakan seluruh masyarakat sama ada Islam atau tidak.  Di mana imam-iman dan tok-tok siak di Masjid? Apa yang merek buat untuk majukan ekonomi Umah? Dimana wang tabung kutipan masjid? Masuk poketkah atau dibayar bil-bil air sahaja?  Adakah jumlahnya tidak diakaunkan? Adakah sumbangan itu memberi manfaat?  Inilah punca sistem Gereja menjadi kuat dan berjaya membodohkan orang Eropah di masa silam, kerana penduduk yang bodoh telah dibodoh-bodohkan pula oleh pendeta agama Kristian dengan segala macam dosa dan larangan yang mereka cipta-ciptakan dan menghasut penduduk untuk menjadi warga yang beragama tetapi bodoh.  Agar wang penghapus dosa boleh menyebabkan pendeta Kristian menjadi kaya dahulu. 



Imam seharusnya mengajarkan ilmu-ilmu ekonomi dan pengurusan kepada penduduknya dan mengajar mereka menjadi muslim yang baik dan menyumbangkan wang untuk membina sistem kewangan Islam yang lebih mampan dan memberkan hasil bermanfaat sehingga kita mati dan pahalanya kekal dinikmati.  Bukannya menjadi juara berguling dijalan atau bersyarah dengan unsur unsur hasutan dan membenci dan maki hamun.  Apa kata anda?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.