Siri I: Malaysia Tanpa Islam....
Malaysia ditubuhkan
dengan dua perjanjian Persekutuan iaitu, Persekutuan Tanah Melayu yang
menggabungkan negeri-negeri Melayu bersekutu, negeri Melayu tidak bersekutu dan
negeri Selat; di satu perjanjian lainnya, Persekutuan Tanah Melayu bersama
Sabah, Sarawak dan Singapura yang akhirnya Singapura dikeluarkan pada
1965. Atas dua perjanjian bersekutu ini,
maka lengkaplah negeri-negeri di Malaysia menjadi 13 termasuk Negeri Baharu di
mana akhirnya pada 1974, Wilayah Persekutuan diwujudkan di Kuala Lumpur diikuti
oleh Labuan dan Putrajaya menjadikannya 14 buah negeri yang bersekutu.
Antara asas
perjanjian-perjanjian Persekutuan ini khususnya di Tanah Melayu, ialah
Raja-Raja atau Sultan-Sultan Melayu ini hendaklah dikekalkan bertakhta dan
menaungi negeri serta rakyat baginda sendiri mengikut Undang-Undang Tubuh
Negeri kecuali Negeri Selat yang tidak diwakili oleh Raja melainkan hanya
Gabenor Inggeris. Selain itu, agama
Islam adalah dimasukkan sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi dan kedudukan dan keistimewaan Melayu sebagai rakyat Raja
dikekalkan.
Manakala sebagai satu
timbal balas kepada kehendak Raja-Raja Melayu ini, baginda hendaklah
membenarkan kaum-kaum bukan Melayu yang dibawa masuk oleh Inggeris sebelum ini diterima
sebagai ‘rakyat’ dengan menganugerahkan mereka ini dari kaum Cina dan India ‘suatu
hak kerakyataan’ yang setara sebagai ‘rakyat Raja’ dan mereka bebas mengekalkan
identiti bahasa, budaya dan agama mereka di bawah Persekutuan Tanah Melayu
ini.
Keistimewaan ‘Rakyat
Raja’ yang beragama Islam termaktub dan ditukilkan dengan jelas di dalam
Perlembagaan Malaysia yang menjadi dokumen asas sebuah negara baru Tanah Melayu
sebelum menjadi negara Malaysia di
dalam Perkara
153 Perlembagaan Malaysia yang memberi hak kepada Yang di-Pertuan Agong selaku
Ketua Bagi Persekutuan (di kalangan Raja-Raja Melayu) dalam suatu tempoh
tertentu, bertanggungjawab menjaga hak-hak dan keistimewaan orang Melayu (mulai merdeka 1957) dan bumiputera Malaysia
(mulai 1963). Artikel ini secara terperinci
memberitahu bagaimana Kerajaan Persekutuan mempertahankan
kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam.
Ia biasa dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosial. Suka atau
tidak, semua warganegara haruslah mematuhinya walaupun dengan ‘hati yang pedih’.
Inilah harga
menjadi ‘warganegara kelas kedua’ di Malaysia ini kerana kaum Cina dan India di
bawa oleh British ke Tanah Melayu bukanlah atas restu Baginda Raja-Raja Melayu
tetapi mengikut desakan British yang menagut hasil mahsyul negeri-negeri Baginda
ini. Tambahan pula, selepas Jepun
mengangkat ‘Bendera Putih’ dek kekalahan dalam Perang Dunia Kedua, British
telah bercadang menubuhkan “Malayan Union” sebagai satu Persekutuan Sekular
dengan mencontohi India sebagai modelnya, tetapi ia ditentang oleh Orang
Melayu/Islam ketika itu termasuk salah satu syaratnya ialah membuka
kewarganegaraan kepada semua orang tanpa mengira bangsa, agama dan asal
keturunan. Akhirnya, Malayan Union
terkubur dek penentangan maha hebat orang Melayu ketika itu dalam mempertahankan
Tanah Melayu ini yang sebelumnya telah dijajah ratusan tahun oleh pelbagai
kuasa asing.
Bak kata orang, orang
Melayu baru tersedar bangsa mereka ‘dijajah’ oleh orang lain bila Jepun
betul-betul memijak kepala mereka dan sedar bahawa British hanya mengambil
kekayaan negara ini sahaja tanpa niat memajukan mereka. Dek ekonomi yang buruk, Melayu ‘yang baru
sedar diri’ ini akhirnya bangkit menentang rancangan British itu. Tunku Abdul Rahman yang menjadi perunding
kepada kemerdekaan ketika itu, mewakili Persatuan-persatuan orang Melayu dalam
mendapatkan persetujuan dari orang Melayu itu sendiri serta Raja-raja Melayu
yang bertakhta ketika itu. Walaupun di
pihak Raja, ada di kalangan mereka yang menentang rancangan memberikan
kewarganegaraan terbuka kepada kaum Cina dan India, rakyat juga dipujuk agar
menerima syarat British itu jika ingin merdeka.
Tak tahan dengan pujuk rayu Inggeris, Tunku akhirnya bermatian-matian cuba
memujuk dan meyakinkan Raja-Raja Melayu dan Orang Melayu ketika itu. Pujukannya termasuklah mengaitkan ancaman
komunis yang semakin membimbangkan Raja-Raja dan Orang Melayu.
Akhirnya, “kontrak
sosial” ini berjaya diputuskan sebagai timbal balas antara kededuanya –
kewarganegaraan segera dengan agama Islam, Bahasa Melayu dan hak istimewa orang
Melayu dimasukkan dalam Perlembagaan Negara.
Jika syarat itu tidak diterima, maka akan hanya ada Melayu dan Islam
sahaja di bumi pertiwi ini. Maka, di dalam
kad pengenalan rakyat Malaysia kini dimasukkan “Agama Islam” sebagai pembuktian
bahawa warganegara itu adalah “Subjek Raja” atau “Rakyat Raja”. Bagi
tiada agama atau kosong di ruangan agama di dalam kad pengenalannya, ia adalah
kerakyatan segera yang boleh dibezakan kelak jika Persekutuan atas Persekutuan
ini “dibatalkan”.
Hal ini pernah
dicabar oleh Ketua Menteri Singapura (Lee Kuan Yew) ketika masih di dalam
Malaysia, beliau bahkan sanggup mengambil dan memberikan kewarganegaraan segera
kepada pendatang dari China sebagai warga Persekutuan sehingga mengundang
kecaman Menteri-Menteri Tanah Melayu ketika itu dan menyebabkan jumlah penduduk
Melayu Islam berkurangan secara drastik.
Tindakan pantas Tunku membuang Singapura bersama warganegara baharu itu
akhirnya menyelamatkan penduduk Islam di sini apabila hanya kekal sebagai 50% daripada
keseluruhan jumlah penduduk Persekutuan Malaysia. Sabah dan Sarawak telah membantu mengurangkan
penduduk bukan Melayu Islam dengan kemasukannya ke dalam Persekutuan Malaysia,
dan seluruh penduduk etnik dari Pulau Borneo itu dipanjangkan untuk dijadikan “Bumiputera”
dan menikmati kemakmuran Perkara 153.
Namun, Lee Kuan
Yew tidak berhenti di situ, beliau terkesima dan kecewa dengan tindakan Tunku
ketika itu, menyerang Kuala Lumpur dengan penuh muslihat dalam memastikan Islam
dan Melayu bukanlah “Rakyat Raja Melayu” di Tanah Orang Melayu.
Sambungan Siri
II, Singapura merumuskan Melayu bukan Islam, Malaysia bukan Tanah Orang
Melayu.
Siri III, Dari
Komunis Bintang Tiga, DAP Memasuki Sistem Politik Malaysia.
Siri IV, Melayu
Sendiri Mencabut Islam dari Tanah Orang Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas maklum balas anda.