Ahad, 29 Mac 2015

Melaka Maju Jaya..... (Onward Our Malacca....)




Kerajaan Negeri Melaka telah mengadakan satu pameran pelancongan di sebuah kompleks membeli belah di Bukit Bintang sebentar tadi (Mar 28). Saya telah berkesempatan melihat dan menilai kempen pelancongan negeri bersejarah yg kaya dgn warisan dan legenda ini. Sebagai negeri yg menjana ekonomi dgn sejarah (ekonomi perkhidmatan) yg unggul, pelbagai sumbang saran yg saya rasakan perlu untuk menambah baik kempen tersebut.

Dalam komunikasi, pameran secara terbuka dimasukkan ke dalam kaedah komunikasi bersemuka iaitu berhadapan dgn khalayak dan menyampaikan mesej dan cuba mendapatkan perhatian dan mesej disampaikan dgn baik dan dimanfaatkan oleh pendengar. Selain teknik menyampaikan mesej (dlm konteks ini 'sila dtg ke Melaka juga, kami tawarkan ini dan itu'), kaedah pembujukan, pemberitahuan dan mendidik selain teknik penyampaian hendaklah dgn lebih teratur dan menarik perhatian umum.

Pameran ini memaparkan ekopelancongan, pendidikan, lokasi bersejarah utk dilawati, makanan, demonstrasi karikatur dan mencuba makanan diadakan. Adakah itu sahaja yg dipaparkan? Banner dan bunting juga dgn kualiti sgt rendah sehingga bergulung serta tiada tanda-tanda itu lokasi pameran dan tempat tidak strategik juga bukanlah sumbang saran saya.
Melaka boleh dijual dgn lebih gaya lagi, imejnya, warisan, kampung, nilai dan budaya juga boleh dipasarkan dgn lebih baik lagi. Saya rasa sedikit terkilan dgn pameran itu yg saya kira amat kurang 'kick' atau 'umph'. Maaflah, sbg warga Melaka, saya melihat ia seolah-olah permainan atau pameran ke anak anakan dan tidak sebegitu profesional secara peribadi.
Melaka boleh dijual dgn Content atau di video kan dgn baik, bahan pameran yg melambangkan warisan dan nilai sebuah negeri bersejarah, bahan pameran yg berkualiti, daya centric dan kebudayaan yg dipamerkan yg 'kick' serta promo dan kaedah PR yg lebih menarik lagi. Pameran tadi selain menjual Melaka sbg pusat akademik dan pelancongan, seharusnya ada daya penarik lain yg membezakan ia pameran 'Selangkah ke Universiti' atau pameran menjual rumah.

Saya tidak pasti apakah ia tidak dirancang dgn baik, pemilihan lokasi percuma atau diadakan secara bidan terjun yg tergesa gesa. Cuma, terlalu byk yg boleh dibaiki spt penyambut tetamu memakai pakaian tradisi, panel pameran diadakan dgn artificial (replika) bangunan bersejarah yg ada, tv skrin besar yg memperlihatkan video promo Melaka, bahan promo dipasang di luar kompleks atau individu di luar utk menjemput tetamu melawat ruang pameran serta mengadakan permainan tradisi mahupun sesi band atau pemuzik tradisi.

Memang ia melibatkan sedikit kos tetapi bahan ini boleh digunakan dalam masa yg panjang. Penambahbaikan atau pengadaan semula perlu diadakan dgn minimum jika ia dibuat dgn tekad yg betul. Melaka tidak menjual produk fizikal, tetapi perkhidmatan pelancongan yg berbeza berbanding negeri lain. Tiket bas sehari dari KL atau Bkt Bintang ke Melaka termasuk pakej lawatan mudah boleh diadakan dgn kerjasama byk pihak. Selain itu, pelbagai agensi dan organisasi di Melaka boleh menawarkan pelbagai cenderamata ke gerai lawatan dgn cabutan bertuah atau insentif lainnya kpd pelawat. Mungkin ini hanya pandangan tak bermakna saya kpd negeri yg saya cintai ini.

Melaka seharusnya mempunyai ciri yg berbeza pada pandangan saya sgt unik dan ada beberapa elemen yg tiada di negeri lainnya. Pandangan ini hanyalah pendapat peribadi saya sahaja dan saya tahu ramai lagi pakar dan ahli yg bijaksana mempunyai buah fikir yg lebih rasional. Sbg rakyat kecil yg diberikan peluang oleh boss utk memberi idea kpd acara rasmi negara dan program antarabangsa yg melihat dgn dekat projek promo dan publisiti, maka saya mengulas nya. Mohon maaf kpd Kerajaan dan warga negeri Melaka kerana komen 2 posen saya.


Melaka Maju tanpa fasa kerana Melaka Maju Jaya........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.