Lamaran
Kerja Ditolak Facebook - Akhirnya Menjadi Bos Besar
Salah seorang pembangun WhatsApp, Brian Acton, pernah ditolak
dalam temu duga pekerjaan oleh Facebook
pada 2009 silam. Empat tahun setelah
Facebook menolak lamaran kerjanya, Acton kini menjual perusahaannya kepada
Facebook dengan harga yang sangat hebat, USD 19 billion (sekitar RM52billion).
Nilai ini termasuk USD 3 juta dalam
bentuk saham yang diberikan kepada Acton dan kakitangan WhatsApp dalam
jangka masa empat tahun mendatang.
Kisah Acton menjadi inspirasi
tentang penolakan kerja, kerja keras, dan keusahawanan. Semasa ditolak oleh
Facebook, beliau sempat menukilkan rasa kecewa dengan berkicau di media sosial
Twitter (lihat gambar Tweet pembangun WhatsApp,
Brian Acton, setelah temu duga kerjanya ditolak Facebook pada 2009). Namun,
dengan semangat juang yang tinggi, ia berkata akan memulakan "cabaran
berikutnya dalam hidup".
Acton, yang merupakan graduan komputer
di Stanford University, sebelum itu pernah
bekerja di Apple dan Adobe. Sejak 1996, ia bekerja untuk Yahoo! hingga Oktober
2007. Organisasi terakhirnya di Yahoo! sebagai Naib Presiden Kejuruteraan.
Pada tahun ia ditolak oleh
Facebook, Acton mulai membangun aplikasi WhatsApp bersama Jan Koum di Mountain
View, California. Koum juga merupakan bekas kakitangan Yahoo!. Pada tahun itu juga,
TheNextWeb melaporkan bahawa Acton juga telah ditolak oleh Twitter.
Dua pengendali laman sosial terbesar
di dunia iaitu Facebook dan Twitter telah menolak tuah dengan menolak angsa
emas iaitu Acton yang punya bakat luar biasa dalam bidang pemprograman (programming).
Nama WhatsApp begitu cepat popular
sehingga menjadi aplikasi pesanan ringkas yang paling banyak digunakan, murah
dan mudah, dengan 430 juta pengguna aktif pada Januari 2014.
Jumlah data yang diproses juga
meningkat menjadi lebih dari 50 juta pesanan setiap hari, berbanding sekitar 27
juta setiap hari pada Jun 2013. Angka itu disebut-sebut sudah melebihi jumlah
SMS yang beredar di seluruh dunia sehingga WhatsApp dianggap sebagai salah satu
penyebab menurunnya pertumbuhan SMS di dunia.
Meskipun berasaskan penggunanya yang
semakin meluas, WhatsApp tetap mempertahankan konsep perniagaan bertaraf rintis
(startup). WhatsApp hanya memiliki sekitar 50 kakitangan. Sebanyak 25
orang merupakan pekerja teknikal, sementara 20 orang lainnya adalah khidmat
kepada pengguna khususnya kepelbagaian bahasa.
Acton dan Koum juga mempunyai
prinsip kuat untuk tidak menampilkan iklan dalam perkhidmatan mereka. Dalam
mengembangkan perniagaannya, WhatsApp juga punya falsafah anti-iklan, bahkan memiliki
manifesto menentang sebarang iklan komersil.
WhatsApp sendiri hanya menerima
bayaran sekitar USD0.99 sen selama setahun untuk setiap pengguna bagi menyokong
dan mengembangkan aplikasinya.
WhatsApp telah menerima
pelaburnya daripada perusahaan pemodal Sequoia Capital sebanyak USD8 juta pada
awal 2011. Dan sejak dari itu, WhatsApp tidak membuka peluang pelaburan baru kerana
mereka mampu menghasilkan wang dari aplikasinya, mampu membiayai operasi
perniagaannya sehingga akhirnya Facebook "jatuh cinta" dan membelinya.
Begitulah, dari kegagalan
mendapatkan pekerjaan di syarikat yang diminatinya, Acton beralih menjadi
pesaing hebat dalam industri Cuma berbeza bidang hiliran. Akhirnya, berkat keusahawanan dan persaingan
sihat, produk beliau menjadi tagihan daripada mereka yang pernah menolaknya
dahulu. Teringat dengan kata-kata “berusaha
dahulu, dan kejayaan akan datang mengiringinya”. Bukan dengan ingin menjadi berjaya dan baru
berusaha.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas maklum balas anda.