Rabu, 19 Februari 2014

Dunia Hiburan Tanah Air



Dunia Hiburan Tanah Air.

Malaysia telah memajukan prasarana pembangunan industri hiburan di negara ini namun sehingga kini impaknya masih kurang memberi kesan.  Pelaburan berjuta-juta ringgit telah disediakan oleh Kerajaan dalam memastikan sektor ini menjana pendapatan negara khususnya industri kandungan dan perfileman. 

Tidak dinafikan kejayaan beberapa filem genre seram telah menguasai citra dan memberikan keuntungan berganda pada penerbit, tetapi kualitinya masih boleh dipertikaikan terutama pembangunan idea, teknologi rakaman serta minda warga penonton dan peminat industri filem tanah air.  Kejayaan filem Sembilu II misalnya telah menyumbangkan RM6juta kepada penerbitnya selain kejayaan terbaharu filem Ngangkung dengan kutipan sebanyak RM6.12juta. 

Bagaimanapun, filem-filem lain misalnya Hantu Kak Limah Balik Rumah dan Adnan Sempit turut mencatatkan jumlah terbaik dalam industri senematografi di Malaysia.  Tetapi kandungan filem-filem tersebut masih berkisar tentang gejala atau masalah sosial masyarakat, kepercayaan tahyul, hiburan ringan dan menggunakan teknik sinematografi yang sederhana dan adunan audio-visual tradisional yang belum diperbaharui dengan sebaik dan secanggih indutri perfileman moden di dunia. 

Filem Sembilu II misalnya mengetengahkan isu percintaan tiga segi manakala filem Ngangkung memaparkan kisah komedi seram bagi kaki judi.  Kedua-dua filem ini walaupun mempunyai kutipan yang agak bagus, tetapi ia masih belum mencapai tahap pemikiran pembangunan kandungan yang berkreativiti tinggi serta pemikiran penonton yang matang.  Selain itu, teknologi dalam pembikinan juga masih berada di paras minimum.  Jika KRU Production pernah membangunkan projek Merong Mahawangsa dengan teknologi CGI (Imej Janaan Komputer) yang dianggap canggih, filem tersebut juga gagal mengaut keuntungan tinggi selain jalan cerita yang tidak sesuai dengan tema dan jumlah kos yang dibelanjakannya.  Filem Merong Mahawangsa yang menelan belanja sekitar RM6 juta hanya mampu mencatat kutipan RM3.3 juta sahaja selepas dua minggu ditayangkan.  (Malaysia juga telah bersetuju untuk membangunkan Film Village tetapi dibatalkan atas sebab kelakonan ekonomi sekitar 1998)

Dari sisi lain dunia hiburan tanah air, Istana Budaya telah dibangunkan dengan kos sebanyak RM210 juta pada tahun 1995 dan siap tiga tahun selepas itu bagi menyediakan prasarana pementasan ala Broadway yang terkenal di Manhattan, New York. 
Bagaimanapun, pementasan ala Broadway ini tidak menjadi kenyataan apabila hanya beberapa pementasan bangsawan sahaja yang berjaya dipentaskan yang membuat keuntungan yang membanggakan.  Antara yang berjaya adalah Bangsawan Puteri Gunung Ledang dan Konsert Solo Siti Nurhaliza dicatatkan di sini.  Bagi teater dan konsert lain misalnya, masih banyak ruang dan peluang perlu diberikan selain menampilkan bakat-bakat dan penonton teater bangsawan yang mendalami jiwa dunia hiburan bertaraf borjois atau aristokrat moden di Malaysia.

Malaysia juga mempunyai Dewan Philharmonic Orchestra (MPO) yang terkenal terletak di dalam bangunan berkembar tertinggi di dunia (KLCC).  Pelbagai konsert hiburan dan orkestra telah diadakan di sini termasuk Konsert Tan Sri SM Salim yang menjadi satu “benchmark” yang membanggakan industri muzik tanah air khususnya irama Melayu Asli.  Walau bagaimapun, konsert-konsert tempatan jarang dapat diadakan di sini kerana taraf orkes yang disediakan dalam persembahkan amat tinggi berbanding kebolehan bakat tempatan dan jumlah penonton berkualiti yang masih rendah. 

Keluh kesah industri hiburan di Malaysia tidak berkisar kepada pembangun kandungan, lontaran idea dan kreativiti semata-mata.  Ia turut memanggil penggiat seni lakonan, nyanyian, persembahan pentas dan petugas-petugas teknikal termasuk komposer, pengarah dan sutradara yang berbakat selain khalayak penonton yang mempunyai jati diri serta mempunyai jiwa besar dalam memartabatkan industri hiburan negara. 

Berbanding dengan negara jiran seperti Indonesia, mereka dapat membangunkan bakat dan potensi dalam hiburan mereka disebabkan tingkah laku masyarakat yang melarikan diri (escapism) dari dunia nyata mereka dari segi ekonomi.  Oleh itu, pembangun-pembangun karya mereka dilihat maju setapak kehadapan kerana masyarakatnya yang memerlukan hiburan bagi tujuan escapism tersebut tetapi mereka tidak disogokkan dengan hiburan yang membuta tuli.  Filem-filem Indonesia walaupun tidak lebih baik dari Malaysia (termasuk idea dan kutipan) tetapi mempunyai petugas rakaman yang baik serta suntingan sutradara yang mantap.  Di sisi pengolahan dan kreativiti lagu pula, mereka sangat menonjol kehadapan dalam menghasilkan karya yang lebih cakna serta mempunyai nilai komersil yang tinggi.  Tidak hairanlah, selepas berakhirnya zaman rock kapak di Malaysia pada tahun 90-an, Indonesia telah membanjirkan lagu-lagu pop rock dan balada mereka ke sini dan menjadi siulan remaja Malaysia dewasa kini. 

Apalah guna mempunyai prasarana yang baik serta Kerajaan yang telah menyediakan modal yang besar bagi industri ini jika peralatan, idea dan kreativiti penggiat seni kita masih lagi lemah dan tidak mahu berdaya saing serta berparadigma tinggi.  Peminat atau khalayak juga harus memainkan peranannya dengan menanamkan jati diri serta berjiwa besar dalam melihat sesuatu karya yang akhirnya memacu pertumbuhan idea kreatif yang lebih baik.  Janganlah hanya memonton jika filem-filem yang hanya memaparkan masalah sosial masyarakat, filem tahyul dan khurafat serta hiburan hedonism dalam karya barulah mereka akan ke panggung.  Mengubah ke semua sistem ini bukanlah hanya semudah mengubah perabot di rumah, semua pihak harus memainkan peranan masaing-masing dalam membentuk karya yang bertaraf dunia serta mengaplikasikan teknik sinematografi dan kreativiti yang tinggi dalam menjayakan dasar kandungan negara ini. 

Oleh itu, marilah kita bersama-sama menyemai nilai komersil yang tinggi di kalangan masyarakat agar pada akhirnya semua akan memperolhi keuntungan masing-masing.

*Data-data yang dinyatakan adalah dari FINAS (Penguasa Perfilemen Nasional)  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.