Ahad, 9 Februari 2014

Filem Bermula dengan Iklan Pendek

Filem Bermula dengan Treler Iklan 30 Saat



Ketika saya berkesempatan mendengar amanat dari seorang tokoh serta menonton sebuah filem layar antarabangsa bersama beliau tempoh hari, saya suka mendengarkan bahawa beliau amat berharap agar pada tahun 2018 nanti akan ada anak Malaysia yang akan ke pentas 'Grammy Award' atau pentas-pentas Anugerah Antarabangsa yang berprestij terutama dalam bidang perfileman dan kandungan kreatif. 




Impian itu bukan benda yang mustahil menurut saya.  Ramai anak muda kini terutama Generasi X dan Y amat terjebak dan ketagih dengan media sosial khususnya Youtube dan Facebook.  Apakah ini bakal menakat kelakonan warga kita menjadi penerbit kandungan kreatif yang terbaik di Asia Tenggara?   
Kita mempunyai universiti dan kolej terbaik yang mengajarkan kursus perfileman, videografi, komunikasi dan media massa.  Dari sekecil-kecil Kolej Vokasional sehinggalah UiTM dan yang tersohor Universiti Malaya tidak termasuk Kolej yang berpresteij seperti Lim Kok Wing dan lain-lain lagi turut menawarkan kursus ini.  Dengan kursus ini, kandungan dalam Youtube dan Facebook sudah tentu menjadi banyak jika diasuh dan disemai dengan betul dan baik.



Kebijakan para negawaran kita masih perlu ditautkan kepada harapan nusa.  Apakah dengan bermodal sebuah kamera handphone mereka mampu membentuk pasukan sinematografi dan pasukan videografi yang terbaik?  Mungkin bakat telah ada, idea dan kreativiti telah ada, platform juga masih boleh meminjam platform percuma seperti Youtube tetapi modal?  Benar, Kerajaan menyediakan modal yang besar dalam memajukan industri kreatif ini tetapi ia berbentuk pinjaman yang harus dan perlu dibayar kembali dengan kadar faedah.  Selain itu, peluang tidak diberikan untuk mereka yang berbakat ini diketengah dalam merekayasa idea mereka sehingga ke langit khususnya televisyen di Malaysia sendiri. 



Apalah kiranya jika kita dapat melihat televisyen di Malaysia kini, kebanyakan iklan-iklan komersil yang berdurasi kurang 1 minit atau 30 saat, banyak yang telah dimonopoli oleh penerbit kandungan luar negara khususnya dari Korea Selatan dan Indonesia.  Apakah sudah habis daya kreatif anak muda Malaysia untuk menerbitkan kandungan komersil bagi produk antarabangsa?  Atau kita yang tidak betah melihat anak muda kita sendiri berkarya atas layar putih?  Atau pemimpin kita terlalu leka berpolitik sehingga lupa menguatkuasakan satu dasar yang memastikan setiap produk komersil yang ingin mengiklankan jenama atau barangan mereka di sini hendaklah membangunkan kandungannya di dalam negara ini?



Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.  Bagi saya secara peribadi, jika tidak memberikan modal pun tidak mengapa asalkan platform untuk mereka berkarya dan membuat duit diselaraskan oleh pemerintah kita sendiri yang mendokong dan membantu usahawan tempatan selain memperkayakan ekonomi produk asing di sini.  Gunakanlah sedikit kuasa dan kebijakan politik agar setiap produk yang ingin diiklankan di televisyen Malaysia hendaklah menggunakan kandungan tempatan termasuk produksinya, idea kreatifnya sehinggakan kepada bakat para pelakon utamanya.  Bantulah industri ini dengan wajaran sedikit peraturan khusus agar televisyen Malaysia tidak dipenuhi dengan kandungan asing yang berlambak-lambak. 



Idea sang pemimpin itu tidak salah, bahkan ia satu cita-cita yang mulia untuk melihat keberadaan negara yang dampak membangun dengan baiknya dalam segenap bidang yang ada khususnya komunikasi dan kandungan.  Tetapi jika beberapa lubang yang longgar itu dapat ditampung dengan undang-undang tertentu bukankah lebih cantik dan anak muda kita dapat berkarya sebebasnya dan mengukur kepakaran dan kreativiti masing-masing ke atas sesuatu produk sebelum di terjemahkan ke layar perak.



Allahyarham Yasmin Ahmad  juga bermula dengan menerbitkan iklan-iklan komersil milik Petronas sebelum mencambahkan idea beliau ke layar perak.  Drama atau Filem Cereka pertama beliau yang pertama bertajuk “Rabun” bukanlah apa-apa jika dibandingkan dengan filem-filem lain khususnya penerbitan Melayu, tetapi dengan ruang dan peluang yang beliau perolehi, pelbagai lagi filemnya berjaya dirakam dan diterjemahkan ke layar sehingga mengaut beberapa anugerah antarabangsa.  Antara pesan beliau kepada bekas pelajar yang pernah berjumpa dengan beliau ialah “hargailah setiap detik kehidupan kita, dan jika berpeluang rakamlah ia dan pertontonkan kepada khalayak detik yang kita rakam di memori sebagai satu babak filem atau karya…”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.