Isnin, 23 Disember 2013

GST: Beban Cukai Pengguna?

GST:  Beban Cukai Pengguna? 


Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) juga dikenali dengan Value-Added Tax (VAT) telah mula diperkatakan sejak tahun 1990an lagi.  Namun pelaksanaannya di Malaysia sering kali tertangguh dek beberapa faktor dalaman dan luaran termasuk ehwal ekonomi rakyat Malaysia dan krisis ekonomi dunia dan Negara sekitar 1997/98 lalu.  Kini ia menjadi semakin hangat apabila ia akan tetap dilaksanakan pada April 2015.  Mengimbau pembentangan Belanjawan Negara 2014 oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 25 Oktober 2013 lalu dengan pemansuhan cukai barangan (6%) dan cukai perkhidmatan (10%). 

Pemansuhan kededua cukai ini (Cukai Barangan dan Cukai Perkhidmatan – 16%) digantikan dengan cukai GST sekadar 6% bagi kesemua barangan kecuali barangan keperluan asasi seperti makanan, pendidikan (termasuk pengajian tinggi), pengangkutan serta rawatan kesihatan dikecualikan dari dikenakan GST.  Oleh itu, cukai berganda yang dikenakan mulai dari bahan mentah sehingga barangan akhir dimansuhkan dan digantikan dengan hanya GST.  Manakala bagi cukai perkhidmatan dari restoran segera yang mengenakan cukai 10% sebelum ini dari harga belian telah dimansuhkan dan dikenakan GST juga sebanyak 6% (4% lebih menjimatkan).  Keadaan ini sebenarnya boleh dilihat menjimatkan penggunaan wang awam tetapi dengan GST ini sebenarnya Kerajaan dapat meningkatkan hasil negara kepada  RM23.18 billion dalam masa sembilan bulan pertama ia dilaksanakan berbanding RM14.08 billion bagi tempoh yang sama pada 2015 tanpa GST.  Manakala bagi tahun 2016, ia dijangka memberikan hasil mahsyul negara kepada RM32 billion, satu angka yang cukup bagus dalam menakat ekonomi dalam negara. 

Oleh itu, Kerajaan dikatakan mencetak wang dari rakyat secara membuta tuli juga adalah tidak tepat kerana bukan semua barangan akhir dikenakan GST melainkan barangan mewah serta barangan keperluan sahaja (barang kehendak adalah keperluan asasi sahaja mengikut jenis penawaran harga semasa).  Pun begitu, cukai yang dikenakan ini berbanding rantau ini juga dikirakan kecil berbanding Negara ASEAN yang lain yang rata-ratanya sebesar 7% dengan 12%.  Berbanding Singapura (GST 7%), nilai dollarnya yang kuat telah menjadikan GST sebagai satu beban pelancongan kepada warga tempatan manakala di Indonesia (GST 10%) nilai rupiahnya yang melemah menjadikannya tidak kelihatan atau dirasai secara langsung oleh pelancong Malaysia ke sana.  Tetapi bagi masyarakat kelas bawah dan menengah ke bawah di sana, GST tetap dirasai oleh setiap unit dari mereka.  Di Singapura, rebat GST dalam bentuk baucar tunai dikembalikan kepada warganya setahun dua kali pada kadar SGD500.00 manakala di Indonesia ia dibahagikan secara “sembako” iaitu pemberian bulanan kepada warga miskinnya dengan sembilan barang keperluan harian.  Di Filipina kadar GST mereka sekitar 12% dan tidak dasar afirmatif untuk mengembalikan sebahagian dari cukai itu kepada warganya kembali. 

Di Malaysia, Kerajaan telah mula memberikan baucar bayaran kepada warganya mengikut statistik pendapatan purata RM2,500.00 ke RM3,000.00  mulai tahun 2012 sebanyak RM500.00. walaupun GST belum diperkenalkan lagi.  Manakala bagi tahun 2013 bantuan ini dipanjangkan kepada golongan bujang berpendapatan di bawah RM2,000.00 dengan bantuan RM250.00 seorang.  Pulangan ini walaupun hanya sekali setahun tetapi secara langsung telah memberikan rakyat kelas menengah ke bawah dan miskin rebat pembelian (bonus) sebanyak RM250.00 ke RM500.00 seorang selain pelbagai bantuan khusus kepada golongan yang memerlukan (dinamakan sebahagiannya seperti bantuan bulanan kebajikan, bantuan sekolah dan bantuan orang kurang upaya).  Oleh itu, GST ini mampu meningkatkan pendapatan Kerajaan secara langsung dan digunakan kembali untuk membayar pampasan kepada mereka yang memerlukannya.  Secara ironinya, Robin Hood (Kerajaan) mengambil harta awam dan mengagihkan kepada rakyat yang benar-benar memerlukannya secara saksama.  Golongan Menengah Atas dan Elit akan terus membayar cukai dan GST (barangan mewah dan keperluan) mengikut kadar cukainya.  Adakah wajar untuk setiap susun lapis ekonomi rakyat (termasuk miskin) berhak meraikan kewangan mereka secara mewah?  Malaysia bukanlah negara komunis di mana hasil negara diagihkan secara adil dan saksama, dasar Kapitalism telah mengehadkan beban ekonomi warga hanya kepada yang mampu dan mewah sahaja.  Jika tidak, maka agihan ekonomi setara (Komunism) hendaklah diakui sebagai satu jalan ekonomi yang zalim dan tidak mengikut susun lapis masyarakat (semua adalah kaya atau miskin dari sisi ekonomi - setara tanpa pengagihan). 


Oleh itu, GST dapat membantu mengagihkan ekonomi laisser-faire ini secara saksama antara elit dan kelas bawah secara progresif (iaitu lebih tinggi cukai dengan lebih banyak kemewahan).  Selain itu, kadar pertumbuhan ekonomi juga akan setara dengan pendapatan dalaman negara dan juga menjamin keperluan cukai yang saksama dengan negara lain di dunia.  Pelabur juga mudah membuat kira-kira awal dalam usaha membuat pelaburan di negara ini selain dapat mengenal pasti jumlah yang bakal dibayar dan diperolehi dalam tahun kewangan syarikat masing-masing lebih awal tanpa perubahan cukai fiskal yang drastik.  GST bukanlah satu bebanan mutlak walaupun ia melibatkan cukai pada setiap peringkat dan dikenakan kepada pelanggan/pengguna.  Tetapi dengan pengenalan cukai ini, dihujung sistem rangkaian edaran barangan/perkhidmatan sahaja ia dikenakan cukai dan ini lebih terjamin pendapatan negara berbanding kaedah semasa yang sering di salahgunakan oleh pengguna industri dalam mengelak membayar cukai pembuatan.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas maklum balas anda.