HINAKAH AKHBAR MELAYU?
Akhbar
Melayu diterbitkan di Tanah Melayu sejak kehadiran penjajah di Tanah Melayu
(Azmah: 2001). Meminjam teknologi barat tersebut, akhbar Melayu turut
serta dalam industri percetakan dan persuratkhabaran. Walaupun akhbar
Melayu di awal kemunculannya bukanlah akhbar yang selengkap (Azmah: 2003)
akhbar hari ini, tetapi terma asal dalam penerbitannya seperti menyebarkan
maklumat kerajaan kepada rakyat (Safar Hashim: 1996), menerbitkan iklan serta
ruangan editorialnya telah mengasuh dan membantu masyarakat Melayu untuk
mengetahui bahan berita, laporan serta peristiwa semasa yang berlaku pada waktu
itu (Azmah: 2003).
Selain
berfungsi sebagai alat sebaran maklumat, kesusasteraan Melayu juga dimuatkan
dalam akhbar di awal penerbitannya seperti ruangan puisi, surat dan juga
komentar-komentar dari ahli-ahli orang Melayu terawal seperti Dr. Burhanuddin
Helmi Kamarudin: 2008) yang mengajak orang Melayu menyemai sikap patiotsme dan
nasionalisme yang tinggi kepada orang Melayu. Oleh itu, akhbar bukanlah
sebagai satu alat komunikasi penyebaran maklumat kepada masyarakat yang
terpelajar sahaja, bahkan ia dijadikan medan untuk menyemaikan nilai-nilai
kemasyarakatan yang adil, dinamik serta melahirkan individu yang sayang dan
cintakan kesusasteraan seni budayanya (Azmah: 2003).
Sebagai
contoh, peranan surat khabar secara amnya seperti yang dilakarkan oleh Mingguan
Malaysia: 23 April 1989:
“Utusan
bukan tidak bersikap adil tetapi keadlan tidak dapat dilihat oleh sesorang yang
melihat sesuatu kepentingan untuk dirinya sahaja. Kebenaran tidak perlu
diceritakan. Perubahan-perubahan yang berlaku akan memberikan kesedaran
kepada manusia untuk melihat jalan yang benar dan jalan yang salah” (Zainudin
Maidin: 1994)
Oleh
itu, akhbar Melayu telah bersama-sama membangunkan fikiran Melayu supaya
menjadi satu bangsa besar dan mengangkat darjat dan maruah mereka di tanah air
mereka sendiri selepas terjajah lebih ratusan tahun (ILBS: 1991).
Kekuatan orang Melayu bukanlah terletak pada fizikalnya, tetapi dari minda dan
hati yang bersatu membentuk kekuatan bangsa yang disegani. Malaysia
bukanlah sebuah negara plural tetapi terdiri dari pelbagai etnik dan
kepelbagaian (Ho: 2004).
TESIS
Bolehkah
orang Melayu mendapat apa yang mereka perolehi hari ini tanpa akhbar Melayu
yang menyatukan aliran fikiran mereka sebelum merdeka dahulu? Adakah
bangsa lain akan prihatin ke atas bangsa Melayu (Sidek Baba: 2009)yang inginkan
kemerdekaan mereka di tanah air mereka sendiri? Sudah tentulah peranan akhbar
Melayu ini untuk menyatukan fikiran dan falsafah orang Melayu (Zainudin Maidin:
1994) untuk bertindak dan berbuat seperti tanah ini adalah hak milik mereka
sendiri, kerana mereka bukan menumpang di Tanah Melayu ini.
Menerusi
tulisan Chew Hock Thye (Utusan Malaysia: 26 September 1987) ‘Adakah Akhbar Cina
Mencintai Bahasanya?...’ (Syed Mahadzir: 2010) membawa paradoks bahawa sentimen
kebangsaan antara kaum di Malaysia masih menebal di tambah pula dengan
kewujudan sekolah vernakular (Ho: 2004) yang disemarakkan oleh British sebelum
memerdekakan Tanah Melayu. Jurang-jurang
kaum antara Melayu, Cina dan India dilebarkan dengan fahaman perkauman (Ashraf:
2004) masing-masing yang sempit sehingga membina tembok tebal yang memisahkan
orang Melayu dan kaum-kaum asing (Zanudin Maidin: 1994, 2004) ini dalam Tanah
Melayu.
Majlis
Perundingan Ekonomi Negara pada 27 Januari 1970 mempersoalkan ‘Manakah yang
lebih penting antara kaum dan negara’ (Syed Mahadzir: 2010) dalam menyemai
makna sebuah kemerdekaan? Siapakah yang akan sayang dan cintakan bahasa
Melayu dan institusi orang Melayu kalau bukan kaumnya sendiri. Adakah
salah pada orang Melayu yang dilahirkan Melayu dan mencintai jiwa nurani
Melayu? Oleh itu, siapakah yang akan memperjuangkan kesemua sistem kenegaraan
Malaysia jika bukan sebahagian penduduknya adalah tuan tanah ini adalah Melayu?
Akhbar
Melayu diasaskan untuk meneruskan legasi fikiran rakyat selain disajikan
maklumat dari akhbar-akhbar aliran Inggeris, Falsafah Kristian dan Komunisme
(Azmah: 2003). Akhbar Melayu memberikan nafas baru dalam makna sebuah
warganegara yang merdeka. Kerajaan telah didesak menurut
kehendak-kehendak rakyat terbanyak (Safar Hashim: 1996) dan bukannya hanya
berpolitik siang dan malam semata-mata. Dengan itu, akhbar Melayu
sentiasa mengingatkan kerajaan akan tugasnya membangunkan masyarakat (Safar
Hashim: 1996) lebih dari sekadar menuntut kemerdekaan.
ISU 1 – AKHBAR MELAYU SEBAGAI “SUARA HATI” BANGSA MELAYU
Hari
ini realitinya, akhbar Melayu sering dilabelkan dengan pelbagai tanggapan
negatif seperti rasis (Zainudin Maidin: 1994), membina ketuanan Melayu tanpa
memikirkan rakyat yang lain serta berjuang untuk kaum mereka sahaja.
Adakah akhbar kaum lain akan mengambil berat dan prihatin masalah yang dihadapi
oleh orang Melayu pada hari ini (Syed Mahadzir: 2010). Adakah
akhbar-akhbar aliran lain boleh ‘memahami isyarat dan suara hati orang Melayu’
(Sidek Baba: 2009) itu sendiri. Jika mereka sendiri membangunkan dan
mementingkan kebangsaan mereka sahaja, adakah kaum Melayu turut akan terbela?
Akhbar
Melayu seakan-akan takut dan perlu tunduk kepada tekanan gerakan politik
kepartian dari kaum-kaum lain. Lebih mengecewakan apabila parti politik
orang Melayu juga tidak sealiran dan sependapat dengan akhbar Melayu yang telah
menyatukan mereka suatu ketika dahulu untuk merdeka - hari ini yang paling
lantang menghentam akhbar Melayu dalam memperjuangkan nasib orang-orang Melayu.
Bahkan mereka sanggup menuduh akhbar Melayu yang diwarisi ini
dengan tuduhan bahawa ‘Akhbar Melayu arus perdana bodohkan minda Melayu dengan
isu seks‘ (Keadilan Daily)
Sebagai
pemikir bagi orang Melayu, akhbar Melayu itu sendiri adalah pemikir dan juga
suara hati orang Melayu itu sendiri (Zainudin Maidin: 2004, 1994).
Merekalah yang tahu apa yang mereka hendak dan mereka jugalah yang akan minta
apa yang mereka mahu. Kerajaan sanggup merampas akhbar (Zainudin
Maidin: 1994, Safar Hashim 1996) ini dari para pedagangnya semata-mata untuk
melihat akhbar Melayu ini ‘sepakat dalam mengusulkan cadangan-cadangan yang
memberikan manfaat kepada orang Melayu’ (Zainudin Maidin: 1994, Safar Hashim
1996) lebih-lebih lagi selepas merdeka. Akhbar Melayulah yang menjadi
medan “suara hati” bagi bangsa Melayu untuk terus bersatu agar nasib mereka
terus terbela dan didengar oleh kerajaan.
Akhbar
Utusan Malaysia paling lantang dikritik kononnya akhbar yang rasis, hanya
kerana memberi kesedaran dan pengkhabaran agar peri pentingnya orang Melayu
bersatu pada pasca pilihanraya umum ke-12. Kepentingan orang Melayu sering kali
diduga dan diusik oleh bangsa lain yang tak pernah puas dengan apa yang mereka
ada hari ini. Ramai dikalangan pemimpin politik dari pelbagai parti termasuk
parti kerajaan yang tidak senang dengan pendedahan yang dilakukan oleh Utusan
Malaysia tentang kebobrokan pemimpin yang hendakkan kuasa semata-mata.
ISU 2 – AKHBAR MELAYU MEMPERTAHAN SERTA MEMBELA HAK
RAKYAT MALAYSIA KHASNYA ORANG MELAYU.
Sekiranya
Akhbar Melayu tidak berjuang untuk orang Melayu siapakah yang akan berjuang
untuknya? Adakah Akhbar Tamil? Akhbar Cina? Akhbar inilah yang beriya-iya
memperjuangkan hak cauvanis mereka sahaja dengan mengecam akhbar-akhbar Melayu
sedangkan orang Melayu tidak pula membaca dan cuba belajar apa yang ditulis di
akhbar-akhbar mereka.
Mengapa
harus marah dan memboikot Akhbar Melayu seperti Utusan Malaysia yang telah
berjasa menuntut hak sah kaum Melayu (Zaidunin Maidin: 1994) dan apabila ia
berjuang untuk orang-orang Melayu. Bagaimana pula Akhbar Tamil dan Akhbar Cina
yang bercakap dan menyuarakan pendapat mereka terang-terangan tanpa ada rasa
bersalah meminta kerajaan menunaikan permintaan mereka (Syed Mahadzir: 2010)
dan menyalurkan fikiran kaum mereka agar terus mendesak-dan mendesak kerajaan
menunaikan kesamarataan (ILBS: 1991).
Sejak
sebelum merdeka lagi, Akhbar Melayu inilah yang memartabatkan bangsa Melayu
dengan bahasanya (Zainudin Maidin: 1994), kedudukan sahnya, keistimewaannya,
Raja-rajanya dan paling penting Agamanya – Islam. Oleh itu, sebagai tuan
yang empunya tanah dan tahu selok belok bangsa dan batang tubuhnya, surat
khabar Melayu harus terus mempertahankan hak-hak Melayu di atas tanahnya.
Tindakan ini tidak membawa maksud hak kaum lain dinafi atau cuba diambil cuma
untuk memastikan tidak akan ada pencerobohan hak ke atas bangsa Melayu oleh
segelintir mereka yang gigih menghakis hak dan keistimewaan Melayu untuk
keuntungan peribadi mereka.
Sikap
sebegini pasti merosakkan negara kita dan menyalakan api permusuhan antara kaum
sedangkan kita telah hidup aman damai tanpa perbalahan hasil dari perpaduan
yang kukuh sesama rakyat berbilang bangsa dan agama yang berkongsi tanah, udara
dan air yang sama. Akhbar Melayu telah banyak membantu orang Melayu dalam
membangunkan ekonomi, sosial dan juga perpaduan (Zainudin Maidin: 1994) sejak rusahan
kaum 13 Mei lalu akan keperluan bekerjasama. Tetapi kebanyakkan oportunis
memandang hina akhbar Melayu yang kononnya “ketinggalan” dan “tidak Malaysia”.
Walaubagaimanapun kita harus sentiasa ingat bahawa Akhbar Melayu banyak
membantu membina minda bangsa Melayu dan sentiasa mengingatkan Melayu supaya
bersatu padu dan bertolak ansur sesama kaum.
ISU III – AKHBAR MELAYU MENJAMIN KEUTUHAN PERPADUAN
Sejak
merdeka dan peristiwa berdarah 13 Mei, orang Melayu yang senantiasa curiga
dengan kaum lain telah mula berlembut hati dengan kaum-kaum lain terutamanya
peranan yang dimainkan media yang menggalakkan perpaduan kaum.
Akhbar-akhbar Melayu telah mendidik dan mengajar orang Melayu akan erti
perkongsian, tolak ansur serta sikap tidak mementingkan diri sendiri (Zainudin
Maidin: 1994). Akhbar-akhbar Melayu telah bersungguh-sungguh mendesak
kerajaan mewujudkan keperluan orang Melayu (Safar Hashim: 1996) agar tuntutan
kaum Melayu ini tidak merosakkan kaum lain dan negara ini.
Desakan-desakan
akhbar Melayu ini telah memberikan hak orang Melayu di tanah airnya serta
mengurangkan jurang-jurang perbezaan dan penghapusan identiti ‘kaum mengikut
fungsinya’ (Syed Mahadzir: 2010). Dengan perhatian yang diberikan
kerajaan serta penekanan akhbar agar menuntut mengikut keadaan dan berpada-pada
dalam tindakan, orang Melayu patuh dan terus bertolak ansur dalam segala genap
segi walaupun bahasa kebangsaan tidak dijadikan bahasa wajid di sekolah
persendirian vernakular mereka. Orang Melayu tidak terguris dengan
penolakan sekolah wawasan oleh orang Cina dan India kerana mereka pandai
berbudi bahasa.
Oleh
itu, dengan didikan akhbar-akhbar Melayu ini yang tidak menaikkan sentimen
perkauman maka negara ini terus melakar pembangunan yang pesat tanpa apa-apa
pertelingkahan. Hal-hal yang remeh-temeh mereka abaikan agar kesentosaan
kaum terpelihara dan keharmonian demokrasi terus berjalan lancar. Akhbar
Melayulah yang membantu kerajaan mengurangkan kesan kemarahan rakyat terhadap
kaum-kaum lain di Malaysia. Dengan peranan yang sebegitu penting, sudah
tentu kaum lain seharusnya berterima kasih dengan akhbar Melayu yang tidak
mengapi-apikan permusuhan dan perbezaan antara kaum demi mendapatkan jumlah
edaran yang tinggi di pasaran. Adakah hina bagi sesebuah akhbar yang
mempertahankan keutuhan perpaduan kaum di negara ini? Sudah tentu ia
memberi manfaat kepada semua orang untuk menjana pertumbuhan ekonomi yang
makmur.
KESIMPULAN
Akhbar
Melayu memainkan peranan yang aktif dan berkesan dalam meyebarluaskan maklumat
penting, khususnya yang berkaitan dengan isu politik, ekonomi, sosial selain
isu-isu berbangkit terhadap orang Melayu (Azmah: 2001). Dengan cara ini, rakyat
dapat diberikan dan disajikan oleh maklumat yang betul, tepat dan jelas tanpa
menafikan hak sah kaum lain di Malaysia (ILBS: 1991). Akhbar Melayu
menjadi lidah rasmi bagi menyampaikan mesej utama masyarakat Melayu, iaitu
perjuangan terhadap kepentingan orang Melayu, perpaduan dan keharmonian minda
orang Melayu (Sidek baba: 2009), isu kebajikan rakyat, tuntutan dan hak orang
Melayu di sisi demokrasi dan perjuangan meneruskan legasi kemerdekaan yang
harus diperjuangkan oleh semua pihak.
Akhbar-akhbar
Melayu ini bukan sahaja berusaha menyedarkan orang Melayu, malah mendidik dan
mengajak orang Melayu nasib-nasib mereka yang terpinggir, menyampaikan mesej
kepada kerajaan supaya bertindak demi kepentingan bangsa Melayu itu sendiri
tanpa mengetepikan hak kaum lain. Kaum lain tidak seharusnya
menuduh orang Melayu dan akhbar Melayu bersikap perkauman dan hina kerana
sejarah telah membuktikan nilai budi orang Melayu yang memang secara
semulajadinya bersikap tolak ansur, berbudi bahasa dan sentiasa membantu tidak
kira siapa saja tanpa mengenal bangsa dan agama. Keluhuran akhbar Melayu
ini tidak wajar dipandang enteng dan sepi apatah lagi di hina kerana
jasa-jasanya ke atas orang Melayu dan kaum lain.
Setiap
akhbar di Malaysia ini mempunyai ‘cabaran keadilan masyarakat’ (Hng H.Y.:
2003) sebagai agenda mereka yang tersendiri sama ada menjadi pendokong parti
politik mereka, membantu ekonomi bangsa mereka (Hng H.Y.: 2003) atau
sebaliknya terpulanglah kepada mereka untuk menentukannya kerana Malaysia
adalah negara yang demokrasi yang banyak memberi peluang kepada setiap bangsa
untuk menyuarakan pendapat mereka. Maka akhbar Melayu tidak wajar di hina
kalaupun ia memang berjuang untuk hak sah kaumnya di bumi Tanah Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas maklum balas anda.